IshockeyMalmö Redhawks

Lounge4 en succé – “Europas finaste lounge och den är öppen för alla”

Det finns olika sätt att uppleva ishockey på plats.
Mer sofistikerat än i Lounge4 blir det dock inte.
– Vi har Europas finaste lounge och den är öppen för alla, både privatpersoner och företag, säger Karin Mårtensson, vd på Malmö Arena.

Nya Lounge4 på Malmö Arena har blivit en succé.
Tidigare fanns ett överskott på loger, 72 stycken sammanlagt. 13 av dessa har nu ”försvunnit” och ersatts av en exklusiv lounge.
– De 13 loger som tagits bort var tänkta att uthyras vid enskilda tillfällen. Det visade sig dock vara svårare än vi först trott och då tog Percy (Nilsson) beslutet att ersätta dem av en enda lounge, säger Mårtensson.
Drygt 200 personer får plats i loungen, som är avdelningsbar. En läcker bar, designermöbler och mysigt ljus ger en behaglig komfort.
– Vi har inget kök här utan maten görs i stora köket som skickas upp. Av naturliga skäl har vi mycket ”sharingfood”; alltså annan typ av mat som tapas och så vidare.I baren har vi ett utökat dryckessortiment, säger Mårtensson och poängterar:
– Det jag tycker är roligt att vi hittat en ny målgrupp för dem som annars inte går på hockey. Vi får en mötesplats där man för 495 kronor får en helt annan typ av produkt.

Responsen har under den första säsongen varit god.
Marcus Larsson, marknadschef i Malmö Redhawks, ser flera fördelar.
– Det här har varit väldigt positivt för våra arrangemang och fyller ett behov som uppenbarligen finns. Vissa ser inte hela matchen, utan de sitter här i loungen och snackar. Konceptet är sedan tidigare stort i USA där en del av besökarna inte ens ser matchen, men vi har en mer hockeyintresserad publik Sverige. Hur som helst – Lounge 04 har gjort hockeyarenan är en mötesplats.

Redhawks marknadschef Marcus Larsson och FoB-ansvarige Tim Borglin.

Vilka är det som går på hockey i loungen?
– Alla möjliga. Både privatpersoner och företag. De som vill lyxa till det lite, säger Karin och får medhåll av Macus:
– Man kan gå på date, eller om man är ett grabbgäng eller är ett gäng som har after work på jobbet. Det brukar vara en mix och generellt har det varit efterfrågat. Loungen har varit slutsåld alla matcher utom en söndagsfight mot Timrå.
Karin Mårtensson hymlar inte med orden.
– Vi har Europas finaste lounge. Berlin och London har också fina lounger, men det bygger inte på att vem som helst kan gå dit. Oftast säljs dessa biljetter enbart för företag.

Lounge4 är unikt i Hockeysverige.
– Ur ett hockeyperspektiv finns inte detta på andra ställen i landet. Andra klubbar är jättenyfikna på konceptet och det är möjligt att det dyker upp på fler ställen i framtiden. Men just nu är vi de enda som har någonting i denna stilen, säger Marcus.
– Vi pratade i våras om att den enda produkten som sålde slut innan matcherna var Percys Bar och Balkong – som var det enda alternativet om man ville han en upplevelse där det ingick att man kunde äta, sitta ner OCH se hockey. Det förde oss in på loungekonceptet. Behovet av kunna flå en helkväll där man umgås, käkar och dricker och tittar på någonting fanns tydligt.
Exklusiviteten och den lyxig känsla feelingen när det kommer till interiör är påtaglig.
– Alla ser att vi satsat. Både på interiören och inte minst på det dova ljuset. Vår värsta konkurrent är soffan i vardagsrummet och nu kan vi på något sätt konkurrera med den känslan, säger Karin Mårtensson.

Även efter matcherna är Lounge04 ett tillhåll då det håller öppet två timmar efter matchens slut.
– Erbjuder vi rätt milö vill våra gäster stanna kvar. Det har hänt att det varit fullsatt även två timmar efter match, påpekar Marcus.
Ishockeyn torde vara en tacksam sport för loungekonceptet, med gott om pauser och tid att förvalta?
– Exakt. Vi har ju två periodpauser och både innan och under match har man en skön miljö att vara i. Man kan gå undan till en avskärmad plats och snacka – men ändå behålla känslan av livehockey.
Karin Mårtensson flikar in att Lounge4 kan ge hela arenaverksamheten bättre förutsättningar i framtiden.
– Loungen är en fördel för arenan när vi vill få hit större arrangemang. Att kunna ha någonting sådant här är unikt. När Svenska Handbollslandslaget AB, som är arrangörer för EM 2020, såg detta blev de helt sålda.

Relaterade artiklar

Back to top button
Close