Mer än hockey: Så arbetar Redhawks vid sidan av isen
Sportsligt vet vi vad Malmö Redhawks går för.
Vid sidan av isen är klubben involverade i en rad samhällsprojekt som kanske är mindre kända.
– Den idrottsliga framgången ger en positiv påverkan på vad vi kan göra inom detta område, säger Jens Hemström, affärsutvecklingschef.
De senaste årens framgångar på isen, där Malmö Redhawks återigen blivit ett SHL-lag att räkna med, då de nått dubbla semifinaler i SM-slutspelet har fått effekt även utanför densamma. Det samhällsengagemang klubben har ägnat sig åt har i takt med framgångarna fått allt större resurser och för ett år sedan tillträdde Redhawks-profilen Jens Hemström, 46, som ny affärsutvecklingschef.
Rollen innebär att Jens Hemström bland annat är den som har det övergripande ansvaret för de samhällsengagemangsprojekt, på företagsspråk kallat CSR, som Malmö Redhawks engagerar sig i.
– Vi jobbar inom ett antal olika områden och har gjort så i ganska många år. Sen har det blivit ett tydligare och tydligare fokus från vår sida, vilken kan kopplas till den framgång vi haft och som har öppnat upp möjligheter. På grund av framgången och hur vi utvecklats som organisation har vi fått mer resurser och som varumärke utvecklats positivt. Den idrottsliga framgången ger en positiv påverkan på vad vi kan göra inom detta område, säger Jens Hemström i en intervju med Skånesport.
Samhällsengagemanget spänner sig över ett brett spektrum och de olika projekten som Malmö Redhawks driver eller är engagerade i går under samlingsnamnet Mer än hockey.
I det dagliga arbetet, där spelarna är involverade, rör det sig ofta om projekt för ungdomar.
– Om man tittar på vilka områden som ligger nära vår kärnverksamhet så är det kopplat till hälsa, motion och en hälsosam livsstil. Ungdomar ligger mycket nära till hands känslomässigt men är även en naturlig del av vår verksamhet, säger Hemström och lägger till:
– Vi har jobbat med ungdomsidrott sen 70-talet. Det ligger i vårt DNA och är en miljö som vi rör oss i varje dag. Det gör att vi har möjlighet att på ett enkelt sätt – genom vår organisation, kunskap, erfarenhet och personal – göra saker för ungdomar.
Två saker som Malmö Redhawks gör, men som det sällan skrivs om är besöken på skolor. På skolorna handlar det om olika aktiviteter med barnen, ofta med klubba och boll, men även andra som innebär interaktion och fysisk aktivitet. Barnen får också möjlighet att besöka en Redhawksmatch och följa sina idoler i en oförglömlig miljö.
Klubben arbetar även med äldre ungdomar som hamnat en bit från arbetsmarknaden. Genom ett samarbete med Arbetsförmedlingen, klubben och dess partners hjälpte de ifjol ungdomar till praktikplatser och få en fot in på arbetsmarknaden. Med ett gott resultat i ryggen kommer Malmö Redhawks att genomföra ett liknande projekt i år.
– Vi bjuder in samarbetspartners som har viljan och möjligheten att erbjuda praktikplatser och mentorskap. De kan hjälpa ungdomar att få en rad på sitt CV, en referens, en värdefull relation, nya kontakter eller ett gott råd.
På annat håll startade Malmö Redhawks nyligen initiativet Kom in i matchen. Kampanjen riktar sig åt vår samtids största fråga – hållbarhet och miljö – och görs i samarbete med Tetra Pak.
– Initiativet bygger på att alla goda val räknas och att alla både kan och måste bidra till en mindre miljöbelastning, förklarar Jens Hemström.
Genom samarbetet med Lundaföretaget har Malmö Redhawks lanserat sitt egna vatten.
– Vårt kartongförpackade källvatten är en symbol för möjligheten till att göra aktiva val. Genom att visa att man kan göra saker på andra sätt och göra aktiva val för miljön i vardagen – en liten sak här, en stor sak där och så vidare – om många gör det har vi helt plötsligt fått stor positiv påverkan. Det är hela idén bakom samarbetet. Det är ringarna på vattnet vi vill komma åt.
Förutom att engagera sig för barn och ungdomar ingår samarbeten med olika välgörenhetsorganisationer i det samhällsengagemang som klubben genomför. Samarbeten med organisationer kan ske både genom att Malmö Redhawks sprider viktig information och att de samlar in pengar till ett visst ändamål. Allt som oftast kombineras dessa två och det senaste året har föreningen arbetat med Movember Foundation, Barncancerfonden och Tobiasregistret.
Den sistnämnda har varit extra emotionell för Malmö Redhawks och dess anhängare – med anledning av att legendaren och den assisterande tränaren Jesper Mattssons son Oliver avled blott 14 år gammal sommaren 2018 efter en längre tids sjukdom.
– 2017 startade vi Kampen för livet för att få fler att registrera sig i Tobiasregistret. Alla klubbarna i SHL ställde sig bakom och det sattes upp ett gemensamt mål med 4000 nya i registret men det blev över 10 000 nya. Det var ett fantastiskt resultat och vårt arbete fortsätter då det är så pass angeläget och oerhört viktigt att folk får veta att Tobiasregistret finns, varför det finns och hur enkelt det är gå med i registret.
– Det kan ju få en enorm betydelse om man tar initiativet att registrera sig. Det kan bli skillnaden på liv och död för en annan människa och är så mycket viktigare än ishockey någonsin kan bli. När man på nåt sätt bidrar till att människors liv räddas är det fantastiskt stort och ett bevis på hur Malmö Redhawks och alla andra kan bidra till samhället.