BloggarNyheterPadelbloggen

Träningstips utan tränare

Jag rekommenderar alla som vill bli bättre padelspelare att ta lektioner med duktiga tränare. Anser till och med att det är nödvändigt för att lära dig spela ”riktig” padel och få förståelse för sportens komplexitet. I Sverige råder det fortfarande brist på kompetenta tränare, dock ej i Malmö Padelklubb (min egen klubb), vilket inte är så märkligt eftersom sporten är relativt ny i vårt land. För dig som har svårt att få till träning med tränare har jag några tips som jag själv praktiserar regelbundet. Speciellt kan tipsen vara användbara när det är svårt att få ihop fyra spelare. Hur irriterande är det inte att få ställa in en bokad padeltid på ”prime time” för att någon tvingas lämna återbud på grund av sjukt barn eller någon annan liknande oförutsedd händelse?

Två på banan
Att träna två på banan är verkligen underskattat. Jag har dock svårt att förstå de par som bokar en bana och spelar en mot en över hela plan. Vid spel en mot en är det så klart alltid halva banan som gäller. Själv har jag spelat mer padel en mot en än två mot två, vilket beror på att min sambo, Stefan, och jag har tillbringat många timmar tillsammans på padelbanan. Det blir många diagonalövningar, eftersom vi båda två spelar i forehandhörnet. Typiska övningar som vi kör.

• En har bollkorgen och matar höga respektive låga bollar medan den andre tränar vett overheadslag, t.ex. bandejan (min favoritövning!) samt volley. Bra övning för att nöta in din teknik och få förflyttelse fram o bak.
• Båda framme vid nät och spelar volley till varandra: 1) Hålla i gång bollen genom att båda rör sig från servelinjen fram till nätet. 2) En spelar volley diagonalt och den andre raka volleys. Båda övningarna ställer krav på precision och fysik.
• Matchspel diagonalt (Stefans favoritövning – han vill hellre spela matcher än att nöta!). Andra studsen på bollen avgör om den är inne eller ute. Denna övning bidrar till att förbättra din spelförståelse och tränar dig på att använda vinkar.

Tre på banan
Med min erfarenhet av att ha småbarn vid sidan om banan kan jag intyga att det är en fördel av att vara tre vid träningspassen. Stefan och jag är glada över att vi kan få använda SVT:s tidigare tenniskommentator, Björn Hedman och numera troligtvis Sveriges bäste padelpensionär, till både sparring som ”tredje spelaren” och barnpassning mellan varven.

 

Tips på bra övningar för olika spelmoment.
• Försvarsspel: Två framme vid nät och en i ”sitt försvarshörn”. Nätspelarna börjar bollen med slag som studsar i väggen/väggarna (anpassar efter försvarsspelaren nivå). Bakplanspelaren får ej lobba över de två på nät utan bara spela lågt eller lobbar som de kan ta i luften.
• Chiquita/droppen: Två spelare vid nät och en bakplansspelare. Bollen startar från en av nätspelarna och därefter ska bakplansspelaren försöka ta sig fram till nätet utan att lobba, d.v.s. vid rätt läge använda sig av chiquitan/droppen och därefter överta nätet.
• Matchspel 2 mot 1: Returspelaren spelar ensam på ”sin halva sida” och de andra två turas om att serva, exempelvis ett game i taget. Alternativt är den som servar ensam och byter då man sida som vanligt.

Själv har jag kört fyra bra padelpass denna vecka, så nu stämplar jag ut och åker till London en sväng för några trevliga dagar med väldens bästa kollegor.

På återseende! Åsa Eriksson

Relaterade artiklar

Back to top button
Close