E-sportNyheterÖvriga sporter

Hälsofokuset växer inom e-sporten

Träning, hälsa och kost blir allt viktigare inom e-sporten.
Alltfler aktörer får i dag upp ögonen för att fysisk aktivitet även stärker spelarna i deras spelande.
“Som spelare är det viktigt att ha en aktiv livsstil med fysisk träning, bra kost och god sömn för att kunna prestera och må bra”, skriver Fredrik Wigre, rektor vid LA School of Sports.

E-sporten har de senaste åren exploderat. I höstas drog Svenska Elitserien igång och så sent som i mars var det premiär för eAllsvenskan. I takt med att sporten vuxit har alltfler aktörer börjat intressera sig för hälsan och den fysiska träningen inom e-sporten. En är Tommy Larsson, som med sitt företag MOBILL klivit in som tröjsponsor för Malmö FF:s e-sportlag.

– Det är en väldigt dold verksamhet. Framförallt för min generation. Jag kan ingenting men jag ser ju att mina barnbarn håller på, är commitade och man får knappt vara med när det sätter igång. På nåt vis undrar man hur många mörkertal där finns och vill göra nåt positivt, säger Tommy Larsson och fortsätter:

– Min känsla är att jag vill belysa de frågorna i Malmö och fortsätta driva det in i akademin. Många ungdomar spelar e-spel och på nåt vis måste man få en tankeställare att det inte går att sitta där timme efter timme utan nåt break.

Tommy Larsson sponsrar Malmö FF:s e-sportlag. Foto: Ludvig Thunman/Bildbyrån.

Med sitt sponsorskap vill Tommy Larsson lyfta fram vikten av både det sociala och motionen inom e-sport.

– Jag ser det helt i ett socialt sammanhang gällande kommun, skola och arbetsgivare. Framtidens arbetsplats blir mer och mer framför skärmen. Hur ska man få in ett socialt tänk där? Kan det bli mer socialt? Man pratar mycket på Instagram och Facebook men pratar man egentligen med varandra? Det är dit jag vill komma.

– Jag vill väcka den här debatten från MFF i samhället. Jag vet att förbud är fullständigt meningslöst, utan man måste bygga in saker och ting som gör det intressant att spela ändå. Fastän det är en liten uppoffring måste man resa sig för då får man bättre syreupptagning och kan bli en bättre spelare eller bättre på det och det.

Några som följt med i utvecklingen kring e-sporten är Luis da Silva och Kyan Tahmasebi. Då Luis arbetat inom gymbranschen, och är involverad i fotbollen i Anderslövs BoIK, och Kyan arbetat som fysioterapeut hade de på nära håll bevittnat hur allt färre tonåringar ägnade sig åt träning och idrottande. Därför bestämde de sig för att ge sig in i den värld som deras barn och många andra unga intresserar sig mest för – e-sporten.

– Vi vill få bort Monster och Gorbys och få in hälsa och kost och hela den biten, säger Luis da Silva.

För två år sedan började de utveckla hälsoplattformen LVL UP ESPORT, ett e-sportcommunity med fokus på hälsa och träning inom gaming och e-sport. Efter att ha kollat på hur musiker, såsom trummisar och pianister, kan hålla igång under så långa intervaller började de utveckla träningsmetoder anpassade för e-sport.

– Vi tittade på vilka träningsprodukter man kan använda i gaming. Utan att behöva gå till gymmet, vad man kan göra vid datan, säger Luis da Silva.

LVP UP ESPORT satsar på att foga samman motion och e-sport. FOTO: Skärmdump.

Efter att ha besökt Dreamhack och arbetat med de bästa e-sportspelarna kände Luis och Kyan att det var dags att bygga upp en egen app. Resultatet blev LVL UP ESPORT. Ett community där de erbjuder träningsprogram och coachningverktyg. Plattformen byggdes också upp på så vis att användarna skapar en egen avatar. Genom att koppla upp sitt konto till Steam, sitt Playstation eller sitt Xbox får användarna en helhetsbild av hur mycket de rör sig i sitt spelande. Användning av appen, och träning, gör att man belönas med coins där man kan köpa både produkter till sin avatar eller fysiska träningsprodukter.

– Kontentan i appen är att det är ett träningsprogram innan man spelar med stretching och där man kan bjuda in andra coacher. Egentligen är plattformen som en Linked In-plattform där man möter användare, företagare, coacher och skolor, säger Luis da Silva.

I dagsläget jobbar företaget mycket med olika professionella coacher både för att användare ska kunna förbättra sin träning men även för att bli bättre i de respektive spel de satsar på.

– Det är som ett spel fast i real life med hälsan i fokus, säger Luis.

LVL UP ESPORT är i dag öppen för alla och företaget har nära samarbeten med bland annat Svenska E-sportförbundet, Malmö e-sport och LBS-gymnasiet. Inom kort hoppas de även att appen ska förbättras.

– Framtiden nu är att vi lanserar 3.0 om cirka två månader. Då lanserar vi vår nya plattform. Vi har haft lite beta ute hos testpersoner men det har varit en del buggar. Men om två månader, med 3.0, är tanken att allt sitter.

E-sport kommer göra entré på LA School of Sports. FOTO: Jon Olav Nesvold/Bildbyrån.

E-sportens frammarsch har gjort att specifika e-sportinriktningar börjar bli en verklighet på gymnasieskolor. LA School of Sports i Landskrona kommer från och med hösten 2019 att erbjuda e-sport som en specialidrottsinriktning på skolan.

En första provträning kommer hållas den 27 april och då erbjuder skolan även en föreläsning för föräldrar om e-sport, med fokus på hälsan.

– Vi tror föreläsningen är ganska bra för då kommer vi in lite på förståelsen för e-sport. För e-sporten har utvecklats enormt de senaste åren i Sverige och fått en legitim plats. I dag spelar man Svenska Elitserien i e-sport och vi tror det finns väldigt olika bilder av e-sport, beroende på vilken kunskap man har. Vi berör då fysisk och mental hälsa. I satsningen ökar ungdomarna medvetenheten kring kost, hälsa, fysisk träning, vilka vanor man har, sina tankar och den mentala hälsan, säger Fredrik Wigre, rektor på LA School of Sports.

När e-sporten tar plats på skolan kommer också hälsan och träningen vara en viktig del av utbildningen, genom specialutformade fysiska aktiviteter som ska hjälpa eleverna även i deras spelande.

“Som spelare är det viktigt att ha en aktiv livsstil med fysisk träning, bra kost och god sömn för att kunna prestera och må bra. Utan etablerade strukturer för esport och spelande är det svårt för ungdomarna att själva förstå vikten av sådana vanor. Vi bygger därför lektioner kring denna förståelse och hjälper ungdomarna att själva utvärdera sitt mående i koppling till vanor och rutiner”, skriver Fredrik Wigre i ett mejl.

Artikelfoto: Jon Olav Nesvold/Bildbyrån.

Relaterade artiklar

Back to top button
Close