skanesport_desktop-panorama-1

MotorNyheter

Tekniska problem förstörde premiärhelgen för Jimmy Eriksson

Jimmy Eriksson fick inte den inledning han hade hoppats på när årets upplaga av ADAC GT Masters drog igång på tyska Oschersleben i helgen, men lämnade ändå premiären med försiktig optimism inför resten av säsongen.

Eriksson, som i år kör en Mercedes-AMG GT3 för det anrika Zakspeed-stallet, hade en tuff premiärhelg där en kombination av tekniska problem och misslyckade kval satte käppar i hjulen.

Problemen började redan på fredagens fria träning, där ett oljeläckage bara tre varv in på eftermiddagspasset fick stora konsekvenser och föranledde ett tidskrävande motorbyte som höll Zakspeed-personalen uppe hela natten mot lördagen.

Att teamets andra bil, körd av Kelvin Snoeks och Mick Wishofer, drabbades av precis samma problem gjorde inte saken enklare för de hårt pressade mekanikerna.

– Jag är otrolig imponerad över teamets insats när det gäller det motorbytet. De var vakna hela natten, åkte aldrig ens tillbaka till hotellet, och dagen därpå fungerade bilen felfritt. De förtjänar en stor eloge för det. Tyvärr tappade vi hela den andra fria träningen och vi hade verkligen behövt den för att sortera ut bilen så här i början av säsongen, speciellt på nya däck och i kvaltrim, säger Jimmy Eriksson i ett pressutskick.

Väl på lördagen tog Erikssons teamkamrat Jeroen Bleekemolen hand om körningen i säsongens första kval, men i ett pass präglat av ständiga avbrott och gulflaggssituationer lyckades holländaren inte få till någon representativ varvtid. Det blev istället en startposition i de bakre leden för Eriksson/Bleekemolen i säsongens första race, där duon sedan fastnade bakom långsammare bilar och korsade mållinjen på 18:e plats.

Den historien upprepade sig på söndagen, när Eriksson/Bleekemolen på nytt fick lida effekterna av ett misslyckat kval – denna gång i regn – och klassificerades som 20:e ekipage i det avslutande Race 2.

Det är klart att vi hade hoppats på betydligt mer i premiären, men det här var en sådan där helg när ingenting ville sig. Jag har haft några sådana förut och har lärt mig att man inte får gräva ner sig. ADAC GT Masters är ett komplext mästerskap med förutsättningar som skiftar från helg till helg. Jag tycker att vi, mellan de problem vi hade, har fått vissa positiva indikationer. Jag ser fram emot resten av säsongen och jag vet att vi kan klart bättre än så här.

Totalt kom 31 bilar, från åtta olika tillverkare, till start i helgens ADAC GT Masters-premiär. Segrarna gick till Corvette (Marvin Kirchhöfer/Markus Pommer) respektive Porsche (Thomas Preining/Robert Renauer).

Nästa deltävling avgörs på tjeckiska Autodrom Most den 17-19 maj.

Foto: Jimmy Eriksson Racing

KALENDER – ADAC GT MASTERS 2019

26-28 april: Oschersleben (Tyskland)
17-19 maj: Autodrom Most (Tjeckien)
7-9 juni: Red Bull Ring (Österrike)
9-11 augusti: Zandvoort (Nederländerna)
16-18 augusti: Nürburgring (Tyskland)
13-15 september: Hockenheim (Tyskland)
27-29 september: Sachsenring (Tyskland)

 

Relaterade artiklar

Back to top button

skanesport_desktop-panorama-2

Close