Motor

Isracing – sporten med unga och gamla

När man pratar om sport överhuvudtaget brukar medelåldern i de professionella ligorna vara låg. Kroppen tar lätt stryk av elittävlingar och träningar vilket gör att många närmar sig pensionen redan i trettioårsåldern. Men det finns en sport som står ut från mängden: isracing.

Den här sporten är en helt och hållen svensk uppfinning och något som svenskarna har utövat sedan början av 30-talet. Efter andra världskriget ökade sportens popularitet ofantligt och en ny motorsportgren hade fötts. Det var den professionella speedwayföraren Torsten Sjöberg som valde att sätta lång stålnabbar på sina däck inför en vintertävling, som var startskottet för sporten.

Efter bara några år började grannländerna att anordna sina egna tävlingar och runt 60-talet fick man hålla officiella världsmästerskap. Under många årtionden har Ryssland och Sverige varit rivaler om pallplatserna. Ryssland har tagit flest förstaplatser medan Sverige har under 90-talet sett dalande siffror på tävlingar och i antal utövare.

Detta ser dock ut att svänga. En av fördelarna med sporten är att man länge ansåg att det krävdes ålder, erfarenhet och mental mognad för att bli bra på isracing. Medelåldern på förarna har därför alltid varit hög. I Sverige måste man fylla 16 år innan man får börja tävla och det finns bara en åldersgrupp i sporten, en 16-åring kan alltså tävla mot en 40-åring utan att någon höjer på ögonbrynen.

Om du själv är sugen på att testa är det viktigt att du rätt sorts skydd för träningar och tävling. Skydden går att köpa via XLMoto då MC-skydd och isracingskydd i mångt och mycket är samma sak. Därefter behöver du hitta en isracingbana med tillhörande förening där du kan träna. De populäraste isracingorterna är Uppsala, Gävle, Strömsund, Örnsköldsvik och Östersund.

Sporten har samma regler som Speedway och körs på en oval bana fast med is. Dock är kurvorna snävare och hastigheten högre i isracing. Eftersom stålnabbarna ger så bra grepp brukar det också vara fler omkörning i isracing. Motorcykeln som används i isracing får endast användas i den sporten. Nabbarna brukar förarna fästa själva och det är ett jobb i sig, runt 150 stycken på framdäcket och 200 baktill. En annan klar fördel är de blandade åldrarna där nykomlingar har tillgång till proffsen och veteranerna på många träningar. Sporten har en fin gemenskap där alla lär sig av varandra!

Relaterade artiklar

Back to top button
Close