Utvecklingen av sponsring i sport
Aldrig tidigare har mer pengar omsatts i marknadsföring av idrottare, sportlag eller sportevenemang. I tider där reklam finns i det mesta, erbjuder sport något mycket värdefullt: äkta känslor. I samband med nya digitala framsteg uppstår enorma möjligheter, både för spelare såväl som lag, både nya och gamla. Det finns några trender inom digital sportsponsring som säkert kommer att bli ännu större.
Tyvärr är det i stort sett omöjligt för många små företag att köpa medieuppmärksamhet i större sportevenemang. De strikta kraven i sportförbund, som IOC under de olympiska spelen, gör det inte lätt för idrottare och sponsorer att sprida sitt budskap under evenemang. Därför betyder social medier och synlighet online enormt mycket för mindre företag.
Tävlingar och marknadsföring på Facebook
”Kommentera här vilken av våra produkter du gillar bäst, så kan du vinna två biljetter till finalen”. De flesta har sett liknande inlägg på Facebook och andra sociala nätverk under flera år – och med stor framgång när det gäller ett attraktivt sportevenemang. Det är åtminstone digitalt tänkande. Men har tävlingar på sociala medier verkligen en varaktig effekt för att uppnå målen för sponsring? Kreativitet och känslor är den avgörande valutan i digital sportsponsring. Det handlar om kreativ kraft. Sponsring är möjligheten till berättande, och den innehåller marknadsföring.
Många använder Facebook bara för att spela spel med vänner. Spelplattformar har blivit ytterligare en kraft för företag som vill synas, och de i sin tur ses gärna på sportevenemang. Sport och spel har alltid hört ihop. Ett exempel är Unibet casino, en av de allra mest populära plattformarna för spel. Där hittar man hundratals spelautomater och klassiska casinospel, som lockar människor från alla målgrupper.
Digitalisering erbjuder nya möjligheter för sponsorer. För några år sedan innebar sponsring att ha din logotyp på sporttillbehör som syntes i media. Idag är sponsring möjligheten att driva berättande. I tider där vi matas med så mycket information och reklam, är detta extra attraktivt för varumärken.
Historier för specifika målgrupper
Människor älskar bra historier. Om ett företag vill skapa mer än bara uppmärksamhet för ett varumärke genom sponsring, måste de ha spännande historier att berätta. Kreativitet behövs, men också äkthet från den som blir sponsrad. Det perfekta meddelandet passar sponsor, talesmän och målgrupp i lika hög utsträckning.
Även små företag kan skapa bra berättelser. Marknadsföring online är också mycket spännande för lokala varumärken, eftersom sociala medier erbjuder annonsering för väldigt specifika målgrupper. Ett litet lokalt varumärke kan därmed optimera sitt sponsorskap enligt sin budget. Företagen kan definiera sin målgrupp efter var de befinner sig, demografi eller intressen. Tack vare att man kan nå en exakt målgruppen på sociala medier, har sådan marknadsföring blivit mycket fördelaktigt.
Influencers
Många använder sig även av influencers, eller ambassadörer för ett varumärke, när de vill nå ny publik eller sponsra någon. Företag använder sig i allt större utsträckning av marknadsföring med hjälp av sportprofiler på sociala medier. Det är särskilt lyckat inom varumärken för fitness och sport. Att använda sig av influencers är en viktig del av framgångsrika och långsiktiga partnerskap inom sponsring. Företagen väljer gärna karismatiska idrottare, och de som framstår som pålitliga och sympatiska.
Så länge människor vill se på sport, kommer det att finnas sponsorer. I framtiden kommer vi att få se fler historier och fler kreativa sätt för företag att sprida sina budskap.
Kontaktuppgifter:
red@skanesport.se