Från supporter till Malmö Redhawks merchandise-ansvarig
Det började med en säsongsbiljett.
Därefter kom förfrågan om att bli ansvarig i klubbens shop.
Från ett par månader tillbaka är Christine Dejaco ny merchandise-ansvarig i Malmö Redhawks.
En väninna tog med henne på match – sedan var det kört.
– Jag hade gått på Redhawks matcher under ett år ungefär, det var en kompis som tog med mig. Och när den säsongen var slut la Redhawks upp en annons om att de sökte folk till shoppen. så tänkte jag att det lät spännande, och skickade iväg en ansökan. Och på den vägen är det, säger Christine Dejaco och fortsätter.
– Jag har arbetat som ideell i shopping i fem år nu. Och jag tror att med anledning av det att frågan [om att bli merchandise-ansvarig] låg ganska nära till hands. Jag kan vårt sortiment och känner kunderna.
Hur ser du på den omställning som ditt skifte av tjänst innebär?
– Det blir ju en omställning, för tidigare har jag bara stått i shoppen under matcherna. Men nu ska jag ha hand om hela konceptet, från början till slut. Med beställningar, inköp, webb-shop – ja, hela kittet, så att säga. Det ska bli jättespännande – en enorm utmaning, såklart – men väldigt, väldigt roligt. Och som sagt – tack vare att jag funnits på plats så pass länge som jag har, så gör det att jag känner mig trygg.
Christine Dajaco berättar om sin yrkesbana fram till den nuvarande anställningen hos Malmö Redhawks – som hon innehaft i drygt två månader.
Utöver henne kommer ytterligare ett par personer att återfinnas i shoppen. Men där återstår ännu en rekryteringsprocess.
– Jag har jobbat med massor av saker genom åren, däribland butik, men att ha det ansvaret som det jag har idag, det är inget jag haft tidigare. Men jag ser min roll i Malmö Redhawks som väldigt viktig. Det är mitt jobb att se till att supportrarna vill bära våra färger. Sen tror jag att framgång på plan föder framgång utanför plan. Så killarna i laget betyder jättemycket också, såklart.
Inför kommande tävlingssäsong arbetar Christine Dejaco bland annat med att sätta sin prägel på de klubbrelaterade kläder som Malmö Redhawks aktiva medlemmar och supportrar kommer iklä sig.
– Jag försöker skapa en kollektion som ska stå på egna ben, som inte ser ut som det som hänger i alla andra lags shoppar. Det enda som skiljt tidigare är loggorna och färgerna – och det vill jag bryta mig loss ifrån. Och det är något jag känner att våra kunder också vill. De vill inte se ut som alla andra, man vill ha unika produkter.
Har du fått känna på hur en vanlig arbetsdag kan arta sig?
– Just nu är det ju väldigt stort fokus på att få struktur och ordning på allting. Ja, att styra upp skeppet, så att säga. Jag tror det blir en väldig skillnad sen när säsongen väl är igång. Men ja… det är svårt att svara på. Det är inget vanligt ”sju till fyra-jobb” där man bara sitter vid skrivbordet, utan det är massa saker att göra. Många möten. Var dag är ny, om man säger så.
Hur har det varit att försöka åskådning av matcherna för att förplikta i shoppen?
– Vi har ju haft det upplägget att vi haft shoppen öppen under pauserna, och därav kunnat kolla matcherna i perioderna. Vi har ju inte sett hela perioderna men det mesta.
På plan är Malmö Redhawks numera ett SHL-lag att räkna med fjolårets semifinal-plats, bland annat, vittnar om detta. Dessutom har damlaget gått starkt i Damettan under fjolåret.
Merchandise-ansvarig Christine Dejaco har sin vision om klubbens kommande säsong klar.
– Jag hoppas naturligtvis på att laget ska höja sig, att det fortsätter hålla sig i form. En bättre svit av hemmasegrar hoppas jag också på. Det är positivt för alla, inte mist för shoppen. Det är långt fler kunder i shoppen efter en seger än när laget förlorat. Sen hade det varit härligt att se båda lagen ta det ett steg längre denna säsong.
Artikelbild: Privat