En normal publiksiffra för MFF – men ändå anledning till oro
När jag skriver det här vid lunchtid på onsdagen har 7 556 biljetter sålts till MFF:s Europa League-kvalmatch mot Ballymena United på torsdagskvällen.
Det är samtidigt både lite och rätt normalt.
Som biljettförsäljningen tickat på de senaste dagarna tyder det mesta på att publiksiffran kommer att hamna kring 10 000.
Med tanke på hur mycket Europaspelet betyder för MFF och MFF:s supportrar och hur viktigt stödet från läktaren är för insatsen borde det komma fler.
Sett till hur publiksiffran brukar vara i den första hemmamatchen i Europaspelet är det ganska väntat och helt enkelt där man brukar hamna.
Det finns en siffra som sticker ut. Rejält. 2017 kom det 20 058 mot FK Vardar från Makedonien.
Räknar man bort den ligger snittet på de övriga fem första kvalmatcherna på nya Stadion på nästan exakt 10 000 – 10 016 närmare bestämt.
10 063 ifjor mot Drita, 12 437 2015 mot Zalgiris Vilnius, 8 831 2014 mot Ventspils, 5 689 2013 mot Drogheda och 12 501 2011 mot Torshavn.
Det lutar alltså åt att det kommer att se ut ungefär som det brukar på läktarna mot Ballymena.
Varför ska man då räkna bort FK Vardar-matchen?
För att de sju senaste åren har MFF spelat i Europakval samtliga utom ett. 2016 led MFF av den svaga femteplaceringen i Allsvenskan 2015 och fick stå över. Är det inte rätt logiskt att intresset redan från start var extra stort året som kom alldeles efter säsongen publiken gick miste om Europaspelskryddan?
Räknar man med alla sex matcherna hamnar för övrigt snittet på 11 690. Inte särskilt högt det heller om man jämför med Allsvenskan.
Allt är givetvis inte problemfritt.
Det finns en vikande trend i MFF:s publiksiffror. Mycket kan rättas till i höst när MFF möter många av lagen som traditionellt sett lockar mycket folk hemma på Stadion, men fortsätter differensen mellan sålda biljetter och publik på plats att vara så stor som i våras finns det en genuin anledning till oro. Särskilt som tappet började märkas redan förra året. Det händer alldeles för ofta att MFF säljer 17-19 000 biljetter och sedan hamnar den faktiska publiksiffran 4-6 000 lägre.
Delvis är det ett lyxproblem när en klubb säljer så många årskort som MFF numera gör.
Men det ser inte bra ut och ger i längden lägre intäkter, inte minst nu när MFF tagit över försäljningen i kioskerna och restaurangerna. Börjar de som köpt biljett att avstå matcher ökar dessutom risken att de avstår fler matcher.
Att antalet matcher har ökat bidrar också till att snittet minskar och att vissa matcher drabbas hårdare. Även de som har årskort måste köpa biljett till åtskilliga matcher och de som inte har det måste väldigt många gånger under en säsong tänka efter om de ska gå på just den här matchen.
Hur stor betydelse det faktiskt har visas kanske bäst av att samtidigt som MFF:s publiksnitt i Allsvenskan minskade 2018 ökade det totala antalet åskådare som såg alla hemmamatcherna.
Lägg till att biljettpriserna är höga och det finns all anledning för MFF att titta över hur man ska upprätthålla intresset för varje enskild match. Det görs redan mycket med till exempel familjematcher och gå på två matcher för priset av en. Men de åtgärderna är riktade till de som inte har årskort. Spontant tror jag att man måste börja belöna årskortsköparna med mer än bara förtursmöjligheter.
Varför inte till exempel låta årskorten gälla den första hemmamatchen i Europakvalet?
Visst, inkomsterna från MFF-Ballymena hade blivit väsentligt lägre och det finns inga garantier för att det blir många matcher i Europa.
Men publiksiffran hade blivit betydligt högre och jag tror att det hade lönat sig i längden.
Räknar jag rätt i hastigheten tog MFF entré på 26 matcher 2018. Klart att det svider i plånboken och påverkar publiksiffrorna.
Ole Törner