MotorNyheter

Jimmy Eriksson börjar hitta farten i ADAC GT Masters

Trots uteblivna topplaceringar lämnade Jimmy Eriksson säsongens femte deltävling för ADAC GT Masters med en försiktigt optimistisk känsla. Detta efter årets fartmässigt mest konkurrenskraftiga insats så här långt. 

Eriksson och teamkamraten Jeroen Bleekemolen har hela säsongen sökt efter ytterligare prestanda i den Mercedes-AMG GT3 som duon delar för Zakspeed-teamets räkning, och tog ett betydande steg framåt vid helgens tävlingar på Nürburgring – även om det dessvärre inte återspeglades i slutresultatet.

Eriksson/Bleekemolen klassificerades på 16:e respektive 13:e plats i helgens två race och drygade därmed ut sin poängskörd ytterligare lite grann, men det hade kunnat se betydligt bättre ut om det inte varit för en frustrerande incident under Erikssons tidskval på lördagen (där fältet gjorde upp om startpositionerna till Race 1).

Tomelillaföraren tvingades avbryta sitt kvalförsök på grund av en rödflaggssituation, framtvingad när Markus Pommer parkerade sin Corvette ute på banan med tekniska problem, och gick därmed miste om vad han själv ansåg ha varit en gyllene chans att figurera i den absoluta toppen.

– Alla racerförare har sina “om” och “men”, men den här gången var det verkligen så för mig. Jag hade en bättre känsla i bilen än jag haft någon gång tidigare i år, och vi fick äntligen till en set-up som var konkurrenskraftig. Jag är helt säker på att vi hade kunnat vara med i topp tre i det kvalet, men tyvärr förstörde rödflaggen allting. Den kom precis i det skede när mina däck var som bäst. Vi gick ut igen på slutet och satte ändå en bra tid, inte ens en tiondel från topp fem, så det fanns stor potential i bilen i det passet, säger Jimmy Eriksson i ett pressutskick.

Istället kvalade Eriksson nu in som 12:a på gridden till Race 1, där ekipaget till slut tog målflagg på 16:e plats.

På söndagen var det Bleekemolens tur att kvala, denna gång i ett regndrabbat pass där den tvåfaldige Porsche Supercup-mästaren helt saknade grepp på grund av alltför lågt däcktryck. Holländaren kvalade in Mercedes-bilen som 22:a.

Efter ett starkt race kunde Eriksson/Bleekemolen i alla fall avsluta helgen med en poänggivande 13:e plats i Race 2, där Eriksson under den avslutande stinten var inblandad i ett flertal underhållande bataljer – och bland annat körde om Formel 1-världsmästaren Sebastian Vettels lillebror Fabian på sin väg fram genom fältet.

– Jag tycker att vi gjorde ett bra andra race, bättre än det första. Jag är väldigt nöjd med min insats där. Jag tog över bilen från Jeroen ganska långt från poängplats men hade bra fart och lyckades köra upp oss. Det var ett tufft race med många bra fighter mot slutet, men på det stora hela var det schysst och bra racing.

Eriksson tar nu med sig en positiv känsla in i den avslutande delen av säsongen.

– Det viktigaste jag bär med mig härifrån är vetskapen om att vi har farten i bilen när vi bara får till det. Vi har aldrig varit så starka tidigare under säsongen som vi varit här, även om det inte syns i resultatet. Vi är fortfarande inte snabbast på banan, men här hade vi en bra chans att definitivt slåss i topp fem i åtminstone några av passen. Det gör mig optimistisk inför de sista racen i höst.

Nästa deltävling för ADAC GT Masters – säsongens näst sista – avgörs på Hockenheim-banan den 13-15 september.

Foto: Mattias Persson/Motorsport Publication

 

Relaterade artiklar

Back to top button
Close