MotorNyheter

Diskning stoppade William Nilsson från andraplats

William Nilsson från Tomelilla är säsongsdebutant i V8 Thunder Cars, men visar redan att han vill vara med och konkurrera på allvar. På danska Jyllandsringen visade han upp snabba tider, en andraplats över mållinjen som förstördes av en svartflagg och en bruten final i ledning.

Under helgen kördes den femte deltävlingen av V8 Thunder Cars på danska Jyllandsringen, och för Tomelillasonen William Nilsson var det ändå i stort en lyckad helg.

– Det har varit en riktigt bra tävling för mig med bland annat en totalvinst i kvalet på lördagen. Här i Danmark är det andra regler än i Sverige, och istället för tidskval har vi kört åtta kvalheat där vi samlar poäng på placeringar och antal omkörningar. Helt enkelt ett svinkul upplägg som gör att det blir mer körning och många fighter. Det passar mig som kommer från rallycrossen helt perfekt, säger 19-åringen i ett pressutskick.

Under lördagens final ledde Nilsson, men med fem varv kvar gick bromsarna sönder och han bröt racet. Under söndagen vann han de första fyra kvalen, men tvingades bryta heat sju och åtta efter en incident på banan. Han startade som fyra i finalen, men körde upp sig och korsade mållinjen som tvåa. Men det danska V8-reglementet skiljer sig från det svenska reglementet, och ett missförstånd gjorde att Nilsson diskvalificerades från finalen.

– Vi har haft lite tekniska problem, en svartflagg och annat som gjort att det gått upp och ner. Det känns såklart riktigt surt, men jag kommer ta med mig allt det positiva från helgen. Jag har fått visa att farten finns och var snabbast i stort sett hela tävlingen.

Nästa tävling för V8 Thunder Cars blir i Mantorp 4-5 oktober,som också är den sista deltävlingen för säsongen.

– Jag började tävla i V8 för att få nya motorsporterfarenheter, och har aldrig kört för mästerskapstabellen. Att farten finns när bilen fungerar vet vi, så målet med helgen blir att ta en bra placering. Det vore kul att avsluta racingsäsongen på pallen, säger William Nilsson.

Foto: Jan-Kåre-Rafoss

 

Relaterade artiklar

Back to top button
Close