MotorNyheter

Jimmy Eriksson bara en halvsekund från pallen i ADAC GT Masters

Jimmy Eriksson körde hem karriärens bästa resultat så här långt i ADAC GT Masters med en fjärdeplats i säsongens näst sista deltävling på Hockenheim. Han var bara en halvsekund från pallen. 

Eriksson, den här helgen tillsammans med nye teamkamraten Daniel Keilwitz i Zakspeed-teamets #21 Mercedes-AMG GT3, visade prov på genomgående bra fart under vistelsen på den tyska Formel 1-banan söder om Frankfurt. Skåningen inledde med en stark tredjeplats i fredagens fria träning, snabbast av samtliga Mercedes-förare, och följde sedan upp den lovande träningsinsatsen med sitt hittills bästa kval i ADAC GT Masters-sammanhang: P5, bara 0.156s från pole, på gridden till lördagens Race 1.

– Vi fick en bra start på helgen och det känns enormt skönt att vi äntligen kunde få till det i ett kval, Det har verkligen varit vår svaghet tidigare i år, men nu kändes det väldigt bra. Vi hade bara någon tiondel till pole, trots att jag gjorde en ganska stor miss i Kurva 2 på mitt snabbaste varv, och det var härligt att se att det jobb vi lagt ner den senaste tiden har givit resultat, säger Jimmy Eriksson i ett pressutskick.

Väl i Race 1 tog Eriksson sedan hand om den inledande stinten av det timslånga loppet – och det skulle komma att bli 30 svettiga minuter bakom ratten. En påkörning på vänster bak på det första varvet orsakade en obalans på Erikssons bil, vilket i sin tur resulterade i onormalt högt däckslitage och satte Tomelilla-sonen i en utsatt position redan i ett tidigt skede.

Uppgiften gjordes inte enklare av att Eriksson närmast jagades av Corvette-föraren David Jahn, utrustad med fältets allra snabbaste bil rakt fram. Jahn kunde vid åtskilliga tillfällen ta sig upp jämsides med Eriksson längs med den långa raksträckan bort mot Spitzkehre-hårnålen – banans bästa omkörningspunkt – men Eriksson satte upp en effektiv defensiv och behöll sin femteplats hela vägen fram till depåstoppen.

Efter det obligatoriska förarbytet kunde Keilwitz sedan ta bilen i mål som fyra, bara en ynka halvsekund bakom HCB-Rutronik Racing-teamets Audi R8 på den sista pallplatsen.

– Det var ett bra race för oss. Jag är väldigt nöjd med min stint – det är inte enkelt att hålla Corvetterna bakom sig på rakorna, och särskilt inte när bilen dessutom fått sig en törn. Jag är faktiskt förvånad över att jag lyckades stå emot och försvara den platsen. Vi behövde ett bra resultat och en fjärdeplats får vi vara nöjda med, även om det var väldigt nära pallen.

På söndagen var det så Keilwitz tur att kvala in bilen till det avslutande racet. Tysken, med 22 racesegrar i ADAC GT Masters på sitt CV, kunde dock inte riktigt reprisera Erikssons fart från lördagen och placerade Zakspeed-ekipaget i 12:e startruta.

Keilwitz behöll sedan samma position under sin stint i racet, innan Eriksson kunde föra upp bilen till en slutlig niondeplats i mål.

– Det har varit en bra helg överlag här på Hockenheim. Race 2 blev lite kompromissat av kvalet. Vi hade behövt starta en fyra-fem platser längre fram, men det är som det är. Det viktigaste är att vi fått visa vad vi kan den här helgen och givit oss själva en ärlig chans. Nu ser jag fram emot finalen och att försöka få till något ännu bättre där.

ADAC GT Masters avslutas på tyska Sachsenring om två veckor (27-29 september).

Foto: ADAC

 

Relaterade artiklar

Back to top button
Close