Nyheter

Anledningar till att Sverige är bra på E-sport

Trots att vi inte har en särskilt stor befolkning i Sverige så är vi ett av världens ledande länder inom E-sport. Elektronisk sport är ett samlingsbegrepp för olika typer av spel, turneringar och tävlingar som utförs på en spelkonsol eller en dator. Men varför har Sverige blivit så bra på E-sport?

Spelkulturen har varit stark här i många år. E-sport har blivit en blomstrande verksamhet på global nivå, men flera svenskar har länge varit på topp. Så långt tillbaka som på det tidiga 90-talet tävlade svenskar på de absolut högsta nivåerna i spel som Quake. Oskar “LakermaN” Ljungström är en välkänd konkurrent bland spelfantaster världen över. En annan världskänd spelare är Emil “HeatoN” Christensen, som i början av 2000-talet gjorde sig ett namn som en toppspelare i Counter-Strike.

Konkurrenskraftigt spel på en hög nivå är därför inget nytt koncept i Sverige. En annan aspekt som har spelat stor roll är tillgången till snabbt bredband vid en tidigare tidpunkt än många andra länder. Både ungdomar och vuxna har haft tillgång till konsolspel, datorspel och casinospel av den typ som finns på https://se.igame.com/promotions under en lång tid, och de flesta svenskar spelar någon typ av spel då och då.

Barnen har många svenska idoler

Den starka historien av spel på tävlingsnivå i Sverige innebär också att nya generationer av potentiella spelare har haft gott om svenska idoler. Ett exempel är Patrik “f0rest” Lindberg  från Upplands Väsby, som är en av de största Counter-Strike-spelarna genom tiderna. Andra svenskar som Jonathan “Loda” Berg och Johan “pieliedie” Åström är etablerade Dota 2-spelare på elitnivå.

Det finns även kvinnliga svenska spelare. Zainab “zAAz” Turkie, som spelar Counter-Strike: Global Offensive, som också har utmärkt sig som en toppspelare. Unga svenskar har alltså ett stort antal världskända spelare att se upp till, både män och kvinnor. Spelarna medverkar regelbundet på mässor och vid evenemang, och det är relativt enkelt för unga svenska att faktiskt få träffa sina idoler på riktigt.

Svenskar spelar inte bara, de tittar också

En annan anmärkningsvärd aspekt av spelscenen i Sverige är hur många svenskar som tittar på E-sport, antingen på TV eller online. En studie från början av 2018 visade att Sverige är den näst största marknaden i Europa för eSport-konsumtion. Siffran är baserad på inköp av biljetter och varor kopplade till E-sport samt sponsor- och varumärken. Det totala värdet uppgick till 254 miljoner kronor. Svenskar spelar alltså inte bara, vi lägger också pengar på att se andra göra det.

Sverige är hem för en av de största E-sport-turneringarna

Ytterligare en faktor som har underlättat för svenskar är att vi inte behöver resa långt för att kunna se spelturneringar på riktigt. I Sverige finns det flera innovatörer som har kunnat förvandla tävlingar till levande skådespel. DreamHacks E-sportturneringar är bland de största och bäst etablerade i världen. DreamHack startade i en källare i Malung i Dalarna. Nu för tiden fyller festivalen enorma arenor över hela världen, från Texas till Leipzig, Montreal och Valencia. Det finns fortfarande flera vanliga turneringar både på lokal och nationell nivå.

Spel ses som en riktig karriär, och det går till och med att utbilda sig inom E-sport på gymnasier och högskolor i Sverige. Framtiden för svenska E-sportare ser ljus ut, och vi kommer med all säkerhet få se många nya stjärnor.

Relaterade artiklar

Back to top button
Close