MotorNyheter

Joel Eriksson sexa i regnig DTM-final på Hockenheim

Joel Eriksson avslutade 2019 års DTM-säsong med en sjätteplats i en regndrabbad final på Hockenheim. Eriksson var i god form i vätan på den tyska Formel 1-banan strax söder om Frankfurt, och startade söndagens finalrace som fyra på gridden efter ett starkt kval.

Väl i racet föll Tomelillaföraren initialt tillbaka till nionde plats – en bieffekt av att ha gått ut på lågt däcktryck i syfte att främja sin strategi senare i loppet. BMW-svensken arbetade sig dock sakta men säkert tillbaka och låg länge på andra plats, strax bakom Audi-föraren Jamie Green, efter att resten av fältet hade gjort sina obligatoriska depåstopp.

Ledarduon valde istället att uppsöka depån mycket sent, först på det näst sista varvet, och även om luckan bakåt inte var riktigt tillräckligt stor för att försvara tätpositionerna räckte det ändå en bra bit. Green klassificerades som femma, och Eriksson som sexa.

Eriksson var därmed näst bäst av BMW:s sex förare, endast slagen med några sekunder av den tidigare F1-föraren Timo Glock (fyra), medan rivalen Audi ockuperade pallen.

– Det känns skönt att få avsluta säsongen med ett så här pass starkt race. Vår strategi var att göra en riktigt lång förstastint och ett sent depåstopp, så vi valde att gå ut på lågt däcktryck för att inte överarbeta däcken i början. Det innebar att jag tappade några platser i starten, men när däcken väl kom upp i temperatur var vi bland de absolut snabbaste på banan. Jag vill också tacka mitt team, RBM, som gjorde det snabbaste depåstoppet av alla. Vi räckte inte riktigt till mot Audi i slutändan, men vi bjöd upp till fight., säger Joel Eriksson i ett pressutskick.

Erikssons finalinsats förstärktes av det faktum att vindrutetorkaren bröts av på hans BMW M4 DTM redan efter tio körda varv – ett potentiellt förödande hinder i det ihållande regnet – och att servostyrningen sedan gav upp med en tredjedel kvar att köra.

– Det var inte världens lättaste race. Det blev extremt dålig sikt när vindrutetorkaren gick sönder, och sedan slutade servostyrningen att fungera. Normalt sett kör man direkt tillbaka till depån när det händer eftersom bilen blir väldigt svårkontrollerad, men idag ville jag verkligen inte ge upp. Jag är glad att jag lyckades hålla mig på banan och ta bilen i mål.

I det inledande av finalhelgens två race, som kördes på lördagen, blev Eriksson tia. Han tog därmed poäng i båda de säsongsavslutande heaten.

Joel Eriksson har under årets DTM-säsong kört in två pallplatser; en på belgiska Zolder, och en på stadsbanan Norisring i Nürnberg. Han slutar på 11:e plats i mästerskapstabellen med 61 inkörda poäng. Audi-föraren René Rast är årets mästare.

För 21-årige Erikssons del återstår alltjämt ytterligare två uppdrag innan året till fullo kan summeras. Redan kommande helg (11-13 oktober) är han på plats i Shanghai för ett gästspel i det kinesiska GT-mästerskapet, ett led i förberedelserna inför det prestigefyllda VM-loppet för GT-racing i Macau i november månad. Eriksson kommer där att köra en av BMW:s två anmälda M6 GT3-bilar, bredvid brasilianaren Augusto Farfus.

Foto: Mattias Persson / Motorsport Publication

 

DTM | Deltävling 9/9
 Hockenheim (Tyskland)

Race 1
1: René Rast (GER), Audi, 38 varv
2: Marco Wittmann (GER), BMW, +1.693s
3: Mike Rockenfeller (GER), Audi, +10.697s
4: Robin Frijns (NED), Audi, +17.795s
5: Loic Duval (FRA), Audi, +24.224s

10: Joel Eriksson (SWE), BMW, +31.868s

Race 2
1: Nico Müller (SUI), Audi, 27 varv
2: Mike Rockenfeller (GER), Audi, +3.835s
3: René Rast (GER), Audi, +8.403s
4: Timo Glock (GER), BMW, +11.849s
5: Jamie Green (GBR), Audi, +13.094s
6: Joel Eriksson (SWE), BMW, +16.248s

MÄSTERSKAPSTABELL (topp fem)

DTM | Efter 18/18 race

1: René Rast (GER), Audi, 322 p.
2: Nico Müller (SUI), Audi, 250 p.
3: Marco Wittmann (GER), BMW, 202 p.
4: Mike Rockenfeller (GER), Audi, 182 p.
5: Robin Frijns (NED), Audi, 157 p.

11: Joel Eriksson (SWE), BMW, 61 p.

 

Relaterade artiklar

Back to top button
Close