Miljonlotteriet följer med i trenderna och digitaliserar!
Miljonlotteriet har helt ändrat strategier det senaste året och har valt att istället för telemarketing allt mer börjat digitalisera sin marknadsföring, vilket har visat sig mycket framgångsrikt. Digitaliseringen av Miljonlotteriet har under mycket kort tid tiodubblat lotteriets digitala försäljning. Inte bara under dessa punkter har Miljonlotteriet ändrat sitt sätt att arbeta. De har även gjort en storsatsning när det kommer till att utbilda sin personal gällande ansvarsfullt spelande, så att de ska kunna minska spelmissbruket, vilket går hand i hand med att de är nykterhetsrörelsens lotteri och drivs av IOGT-NTO-rörelsen som arbetar ideellt mot narkotika- och alkoholrelaterade problem i samhället. Inte bara i Sverige görs det insatser i att hjälpa samhällen – även långt utanför våra gränser (mer info).
Eftersom att den svenska spelmarknaden har ändrats väldigt mycket sedan den svenska spellicensen trädde i kraft den 1 januari 2019 så har det tillkommit en hel del riktlinjer som spelbolagen behöver följa. Bland annat så är det viktigt att spelbolagen ökar sin kompetens gällande spelmissbruk och eftersom att Miljonlotteriet har en medveten värdegrund med sin nisch mot missbruk, så var de inte sena på att starta sin utbildning av personal för att förmedla vikten vid ansvarsfullt spelande. Miljonlotteriet erbjuder främst skraplotter, vilket enligt forskning inte är en spelform som ger upphov till spelmissbruk – då de föredrar att spela spel som är snabba och inte långsamma.
Miljonlotteriet analyserar spelbeteende hos sina kunder!
Eftersom att de nya reglerna har kommit så är det i lotteriets högsta intresse att se till att ingen av deras kunder far illa. Miljonlotteriet har en väldigt hjärtlig inställning och har många återkommande kunder (100 000 årligen) och vill därför värna om dem, som allt som ofta tillhör den äldre generationen. Genom att analysera hur kunderna beter sig när det kommer till spelande, så kan Miljonlotteriet lättare anpassa sina spel så att de är mindre triggande för kunderna. Eftersom att Miljonlotteriet har något som kallas för prenumerationsspel, så är de lite annorlunda i jämförelse med ett onlinecasino som erbjuder just snabba spel i spelautomater som kan vara väldigt triggande för en person med spelproblematik.
Hela tiden pågår det förbättringar inom Miljonlotteriet just på grund av att de drivs av IOGT-NTO-rörelsen som är mycket målmedvetna att ständigt skaffa mer kunskap och erfarenhet från samhällets beroendeproblematik. Att Miljonlotteriet nu också är digitaliserade går hand i hand med detta, där man inte längre ringer upp kunder för att få dem att köpa spel. Miljonlotteriet följer de nya reglerna fullt ut och analyser av kundernas spelande sker varje vecka för att kunna se om det finns olika mönster i sättet som man spelar på hos dem. Om Miljonlotteriet tror att någon av deras spelare lider av spelproblem så har de även riktlinjer för hur man inom personalen hanterar detta.
Kontaktuppgifter:
red@skanesport.se