Nyheter

Svensk finalförlust i hockey-VM – i tevespel

När coronapandemin tvingade ishockeyförbundet att ställa in ishockey-VM 2020, bestämde man sig för att istället ordna VM i tevespelshockey. Sverige deltog förstås, och det var nära att det räckte hela vägen, men i slutänden var Finland för starkt i finalen. 

Till turneringen Esports Fan Championship 2020 var samma sexton länder inbjudna som skulle ha deltagit i officiella VM. Efter nationella uttagningstävlingar i de respektive länderna, möttes två vinnare från varje land i ett internationellt slutspel. Matcherna spelades både i tevespelet NHL20 på både PlayStation4 och Xbox One. 

Fyra starka nationer vidare till semi

När det internationella slutspelet hade avverkat sextondelar, åttondelar och kvartsfinaler, var det fyra fina hockeynationer som möttes i semifinalerna: Sverige mot Canada och Finland mot Ryssland. Medan Finland fick en ganska lätt resa och storvann sin semifinal mot Ryssland, 33-7, kom Sveriges semifinalseger med minsta möjliga marginal: Sverige – Canada 17-16. 

I finalen i hockeyspels-VM mötte de svenska spelarna Sebastian ‘SebbeLarsen86’ Larsen och Henrik ‘eken45jr’ Eklund de finska stjärnorna Erik “Tilantekija” Tammenpaa och Joel “Rottadee” Myllymaki. Den här gången blev finnarna för svåra och vann finalen ganska klart med siffrorna 24–8. Finalen spelades som fyra enskilda matcher vars resultat lades ihop, två på PS4 och två på Xbox. Resultaten i de enskilda matcherna blev 3-2, 7-2, 12-3 och 2-1. Väl kämpat av svenskarna.

Ett VM med tusentals deltagare 

När det stod klart att ishockey-VM 2020 skulle spelas på tevespel, anmälde sig så många som 3000 spelare till de nationella kvaltävlingarna i de 16 deltagande länderna. Spelarna tävlade på antingen PS4 eller Xbox. Till skillnad från ”riktiga VM” gör man inom e-sporten ingen skillnad på tjejer och killar. Bäst placerad bland de kvinnliga deltagarna i Esports Fan Championship 2020 blev Sandra ’Lady Brunette’ Demitrova, som gick till kvartsfinal med sitt Slovakien.

Corona sätter fart på e-sporten

Det är inte bara ishockeyförbundet som har tvingats till drastiska förändringar i och med pandemin under våren 2020. Många mästerskap och enskilda tävlingar har fått skjutas på framtiden eller ställas in helt, liksom ishockey-VM. Men för e-sporten har viruset inte medfört lika stora inskränkningar.

Förvisso har även e-sporten tvingats avstå från inplanerade, publikdragande event där tävlingen visas på storbildsskärm med tusentals personer på läktaren, bland annat en stor internationell tävling som skulle ha hållits i Globen. Men samtidigt är e-sporten i sig som gjord för fysisk distansering, och onlinespelandet har sannerligen inte avtagit som en följd av den globala coronapandemin, vilket även har synts inom casino online, nätpoker och vadhållning.

Förutom att matcher och tävlingar gärna spelas online har e-sporten även vuxit fram som en riktigt stark publiksport. Det förekommer ett antal ordentligt stora turneringar inom e-sport som har smått obegripliga tittarsiffror. Det är numer mycket enkelt att koppla upp sig och se på direkt-streamade e-sportevent på mobilen, paddan eller datorn. Från sitt eget hem kan miljontals personer följa matcherna live, med kommentarer i realtid på sitt eget språk, precis som vi har vant oss vid att det ska vara när det visas sport på teve.  

Det uppskattas att e-sporten har omkring en halv miljard tittare i världen. När finalserien i strategispelet League of Legends gick av stapeln i fjol registrerades publiken för hela 137 miljoner timmars tittande (via streaming). Den högsta åskådarsiffran vid ett enskilt event stod semifinalen i samma turnering för, med imponerande 3,9 miljoner samtidiga tittare. Värdet av e-sportmarknaden beräknas passera en miljard dollar i år, och det är ingen tvekan om att coronan spelar en viss roll i detta. 

Cykelförbundet upphöjer e-cyklingen till officiell gren

En del sporter passar bättre som e-sport än andra. Om ishockey kräver en is att skrinna på, vilket många privatpersoner saknar i hemmen (skandal), kan andra sporter med fördel utföras fysiskt men samtidigt med fysisk distansering. Cykling är ett paradexempel på en gren där var och en kan cykla fysiskt på sitt håll, medan resultaten av trampandet matas in i en virtuell värld och tar formen av en virtuell cykeltävling. Deltagarna kopplar helt enkelt sin motionscykel till datorn, och tävlingsbanans profil med uppförsbackar och nedförsbackar styr hur svårtrampad cykeln ska vara eftre hur långt cyklisten har kommit längs banan. Alltså en hybrid e-sport, kanske man kan säga, med både fysiska och virtuella inslag. Liksom för många andra e-sportevent direktsänds de hybrida cykelloppen precis som vanliga fysiska cykellopp, med lokala livekommentarer.

Den här sortens tävlingar är i sig inte nytt inom cykelsporten, men när planerade cykeltävlingar måste strykas ur tävlingskalendern intensifierades arbetet för att så småningom leda fram till att Svenska Cykelförbundet nu tar med den här sporten, den så kallade ”e-cyklingen”, som en ny tävlingsgren inom sitt officiella program. 

E-sport kliver fram inom sportsbettingen

I samma takt som idrottstävlingar över hela världen och inom alla möjliga grenar har fått ställas in på grund av nedstängning och smittorisk, har urvalet av spel att satsa på inom den nätbaserade vadhållningen snabbt minskat i omfattning. Kvar att spela på har i stort sett enbart funnits, ja just det, e-sport. Ett besök på vilken som helst av de svenska sajterna som förutom casino online även erbjuder sportsbetting, har lagt vid handen att det är e-sporten som har dominerat under coronan. När detta skrivs börjar den fysiska idrotten öppna upp sakta, sakta, men ännu i liten skala. 

Om inte förr, har coronan kanske tagit majoriteten av sportintresserade människor till den punkt där man måste börja se på e-sporten som en riktig sport i sin egen kraft. E-sport har så tydligt kommit för att stanna, den växer snabbt båda bland utövare, tittare och vadslagare. Tevespel kan inte helt ersätta fysisk idrott, med kroppskontroll och styrka och kondition, men den kan bli ett fint komplement. Den är det redan.

Relaterade artiklar

Back to top button
Close