skanesport_desktop-panorama-1

Nyheter

Gameinsight – en svensk fotbollssatsning som satsar globalt

GameInsight.
Så heter den nya svenskgrundade satsning som digitalt ska bidra till att sprida fotbollskunskap globalt.
– Vi har hittat ett sätt att demokratisera fotbollen, säger Johan Wall.

Att beskriva Gameinsight rättvist är inte enkelt.
Lite slarvigt kan sägas att det är en slags utbildningsportal för fotbollsmänniskor, en mix mellan Clubhouse och LinkedIn – med flera starka profiler ombord, bland annat Thomas Edselius, John Wall, Toni Mickiewicz och David Wernersson.
– När vi satte igång med den nya plattformen frågade vi oss: vad saknar man inom klubbar, föreningar och lag? Vi har jobbat med en referensgrupp bestående av sportchefer och direktörer och frågat: Vad vill de ha? Vad är viktigt för dem och vad underlättar att driva klubben?

Lasse Lagerbäck och Hasse Backe är två centrala personer i det mest grundläggande; skapandet av en bas med fotbollskunskap. En bas som fotbollsälskare runt om i hela världen enkelt ska kunna ta del av, och för den delen även kunna bidra med.
Idén föddes under en taxiresa i New York där Hasse Backe och Göran Aral – som grundade bolaget. De diskuterade hur man kunde hitta en balans på träningarna när det i New York Red Bulls fanns en mix bestående av spelare som plockats in direkt från college på ena ändan och världsstjärnan Thierry Henry, nyss värvad från Barcelona, på den andra.
Hur skulle man kunna få alla i en grupp, oavsett vart på kvalitetsstegen man befinner sig, att arbeta effektivt tillsammans?
– Någonting behövde göras för att Henry inte skulle ruttna i den miljön utan istället bli en ännu större resurs än det han bidrog med på planen. Vi ansåg att det var dags att döda myten om att spelförståelse var någonting enbart medfött som inte gick att träna upp, säger John Wall.
Utveckla?
–Spelförståelse kan anses flummigt, det är inte väldefinierat. Vad är vad? Vad gör tränare, spelare, scouter och direktörer varje dag?
Vi kommunicerar och utbildar i alla former och anser att man exempelvis kan träna upp en sådan detalj genom att ta vara på den orörda kunskap som finns tillgänglig. Och det är inte bara spelar som kan utbildas i vårat verktyg, utan även klubbar, tränare, agenter och så vidare.

Grunden för Gameinsight är hämtad från svensk mark, ambitionen är att det ska bli en global produkt. I första skedet är USA huvudmarknaden.
– Inom kort kommer vi att få fram ett eget litet fotbollscommunity med användare främst från USA, men potentialen är naturligtvis mycket större än så. Tänk att skapa ett globalt nätverk där man enkelt kan utbyta kunskap och idéer med varandra.
Toni Mickiewicz:
– En ambitiös Division fem-tränaren ska inte behöva vänta på förbundskurser eller hitta en division tre-klubb som kan betala för UEFA B-utbildningen. Vill man ha kunskapen direkt kan man på detta vis organisera sin egen utbildning via GameInsight – vi göra marknaden mer dynamisk.
Utan att GameInsight vill avslöja för mycket detaljer så kommer de inom en snar framtid släppa en funktion som kommer göra att personer i fotbolssfären som normalt inte träffas och får utbyte kommer att ges möjlighet till det.
– Med hjälp av våra tränarprofilen i GameInsight kan man få direkt tillgång till väldigt stora och erkända namn. Med vårt gemensamma nätverk kommer vi att nå ut till många tränare, spelare, scouter och direktörer av olika slag. Men, återigen det är en ständigt pågående process som kommer att växa allt eftersom och det är det unika med GameInsight, säger Wall.

Sedan tidigare har GameInsight ett samarbete med UEFA för utbildningsmoduler och det är på detta spår man nu tar sig vidare.
– Detta kommer att bidra med att demokratisera fotbollen, menar Wall.
På sätt och vis är det en utbildningsportal?
– Ja, men många gånger handlar sådana om envägskommunikation. Det vi vill skapa är en miljö där det kommer at uppstå dialoger mellan olika parter, spelare, tränare. Användaren skapar sin egen verklighet.
Hur kommer man igång?
– Man börjar med att skapa sin egen profil med skillsets och så vidare, det är enkelt. När du väl är där så har du möjligheten att komma i kontakt med personer i andra länder och prata och utbyta kunskaper, allt igenom plattformen.

Samtidigt poängterar produktionsteamet att kommunikationsverktyget kan vara till stor nytta på andra sätt.
– Inom en klubb, eller ett lag, använder idag många olika program för att kommunicera. Man jobbar i flera olika system med mail, träningsplanering samt kommunikation med spelare, ledare och föräldrar. Här fångar man upp allt. Samtidigt är det viktigt att poängtera att GameInsight inte ett administrationsverktyg, däremot ett verktyg som berör allt inom sporten. Man kan kommunicera effektivt internt inom en stab, det är en del av det unika med plattformen menar Edselius och Wernersson som har erfarenhet från respektive tidigare klubbmiljöer att arbeta med fler och många program simultant vilket ger en trög arbetsmiljö.
Hur unikt är detta på marknaden?
– Det finns många som gör bra saker och en del är inne på övningsinnehåll eller rena utbildningar mot tränare. Vad vi vill göra är att ta fasta på allt som rör den sportsliga delen i fotbollscommunityn – och här kan du applicera GameInsight antingen i din klubb, inom ditt lag eller som fristående individ. I de mötena som därmed uppstår ges du möjligheten att delge samt lära sig i allt som rör fotbollsindustrin – oavsett nivå. GameInsight är en hybrid av socialt nätverk och utbildningar.

Vart ser ni er själva om fem år?
– Vi har ambitiösa målsättningar. Vi kommer att jobba med professionella klubbar och kan erbjuda individuella utbildningsportaler för spelare på alla nivåer, säger Toni Mickiewicz:
Tills vidare är plattformen på engelska.
– Är det någon sport som är global så är det fotboll. Vi ska vara relevant aktör på den globala marknaden och det finns redan intresse från flera länder runt om i hela världen. Vi tror att vi bara är i starten av någonting som kommer att ha stor påverkan för många i sin satsning på fotbollen, avslutar Mickiewicz.

Related Articles

Back to top button

skanesport_desktop-panorama-2