Stärk bilden av din idrottsförening med hjälp av merchandise
Det har blivit allt vanligare att använda sig av merchandise för att stärka bilden av sin idrottsförening. Genom att lägga ner lite extra tid på utformningen av dessa produkter, från företag som Camaloon, kan du skapa ett minnesvärt intryck av ditt varumärke.
Vad är merchandise?
Merchandise är produkter som särskilt tagits fram för att öka medvetenheten kring ett varumärke. Merch, som denna typ av produkter också kallas, kan både delas ut som gratisprodukter eller användas för återförsäljning.
Varför är merch viktigt?
När det kommer till att stärka bilden av en idrottsförening kan dessa typer av artiklar vara mycket värdefulla. Precis som för vilken typ av organisation som helst så är synlighet mycket viktigt även för idrottsföreningar. Merchandise uppfattas i första hand som en gåva, snarare än reklam, och med anledning av det känner mottagarna sig betydelsefulla för din förening.
Användningsområden
Merchandise med tryck av idrottsföreningens logotyp kan till exempel delas ut på det egna kansliet eller den egna arenan under viktiga matcher, cuper och jubileum samtidigt som de också kan ges bort i samband med mässor och andra typer av evenemang där din idrottsförening ställer upp. Snygg merchandise kan också används som pris i tävlingar och andra slags utlottningar. Ett alternativ är att lotta ut gratisbiljetter till en kommande hemmamatch tillsammans med en tröja med föreningens logotyp på.
På ett omvänt sätt kan merch som redan ägs av medlemmar i föreningen också användas i tävlingar och utlottningar. Idag jobbar många organisationer och verksamheter med att stärka sina varumärken i sociala kanaler. Fördelen med dessa kanaler är att du snabbt kan få en stor spridning om du förhåller dig till dem på rätt sätt. För att få fler följare och ett större engagemang bland dessa är det vanligt att be kunder eller medlemmar att tagga det egna kontot i samband med att de bär eller använder någon eller några produkter som kommer ifrån eller på ett eller annat sätt representerar varumärket i fråga. Det är inte helt ovanligt att bygga vidare på detta koncept och anordna tävlingar där den person som lyckas tagga företaget eller föreningen i den bästa bilden vinner ett pris.
Merchandise kan även stärka en idrottsförening från insidan. Det är lätt hänt att fokus hamnar på att öka igenkänningen kring varumärket utåt sett, men faktum är att arbetet med att bygga upp föreningen inifrån kan vara minst lika viktigt. Genom att alla lagledare bär likadana kepsar eller att samtliga spelare i ett lag har likadana väskor eller träningströjor kan känslan av samhörighet stärkas, vilket är mycket viktigt, och inte minst inom lagsport. Det kan även vara viktigt för idrottsföreningar som ägnar sig mer åt individuella aktiviteter att stärka känslan av gemenskap. I de fall då det saknas andra direkta lagkramrater kan det istället vara betydelsefullt att fokusera på samhörigheten och relationen mellan coach och spelare eller andra personer som utöver samma sport inom föreningen. Matchande kläder eller vattenflaskor kan i dessa fall göra stor skillnad.
Återförsäljning av merchandise
Genom att sälja väl utformad merchandise gör du det lättare för medlemmar i form av spelare och ledare samt för familjemedlemmar och andra supportrar att stötta föreningen. Samtidigt som dessa personer stöttar din verksamhet rent ekonomiskt kan de även bidra till att fler får upp ögonen för din verksamhet i samband med att de använder dina reklamprodukter ute i samhället bland andra människor.
Känn ingen stress i utformandet av din merch, det viktiga är att du tar dig tid och funderar över vilka produkter som skulle kunna fungera för just din idrottsförening. När du väl har bestämt dig för vilken typ av merchandise du vill använda och hur den ska användas är det bara att sätta igång. Länge leve känslan av samhörighet och gemenskap!
Kontaktuppgifter:
red@skanesport.se