skanesport_desktop-panorama-1

Motor

Vilka är utmanarna om STCC-titeln 2022?

Fem förare har matematisk chans på STCC TCR Scandinavia-titeln 2022 som avgörs under Grande Finale på Mantorp Park nästa helg, men vilka är förarna och vad har de för förutsättningar?

Ett kval, tre tävlingsheat och totalt 65 poäng återstår att tävla om under den nervkittlande finalhelgen utanför Linköping där årets SM-mästare i banracing ska krönas.

Robert Dahlgren
1:a – 219 poäng
CUPRA Dealer Team – PWR Racing
CUPRA León Competición

Robert Dahlgren är den jagade föraren som alla vill slå, men också den med poängövertaget. Den regerande mästaren leder mästerskapet på 219 poäng, 24 poäng mer än närmsta utmanare.

CUPRA-föraren har alltså råd att förlora åtta poäng per tävling om man bortser från kvalets fem poäng för pole position, något som dock är svårt att bortse från med tanke på att norrlänningen är den föraren mest flest pole positions i mästerskapets historia. Dessutom presterar han på topp oavsett vikt och väder med sin CUPRA León Competición.

Så mycket talar för att Robert Dahlgren ska säkra sin fjärde titel och bli medlem i en exklusiv skara av bara tre förare som säkrat fler än tre titlar.

Men, jämfört med tidigare säsonger har 2022 varit betydligt tuffare för Robert Dahlgren.

Han har ”bara” tagit två poäng-givande pole positions i år och har sina konkurrenter betydligt närmare sig i poängen jämfört med exempelvis fjolåret när han säkrade titeln en tävlingshelg innan finalen.

Och tittar man på de senaste sex säsongerna så har PWR Racing-föraren varit mästare och tvåa vartannat år. Statistiskt sett borde han alltså bli tvåa 2022, kommer han att bryta trenden i år?

Andreas Bäckman
2:a – 195 poäng (-24)
Lestrup Racing Team
Audi RS 3 LMS

Andreas Bäckman har med rask takt i sista hälften av säsongen tagit sig upp och blivit den främsta utmanaren till Robert Dahlgren om årets STCC-titel.

Lestrup Racing Team-föraren gjorde en mycket stark helg senast på Anderstorp trots föränderliga väderförhållanden och säkrade en dubbelseger.

Audi-föraren kom dessutom 20 poäng närmare Robert Dahlgren efter att rivalen diskades från första tävlingen i Skellefteå.

Till skillnad från Anderstorp så kommer dock Andreas Bäckman med mer vikt till Mantorp Park och jämfört med sina närmsta titelrivaler saknar han erfarenhet. Och han måste dessutom hålla sig framför Robert Dahlgren med ett par bilar mellan i samtliga tävlingar för att ta nog med poäng för att ta sig förbi.

Men tittar man på formkurvan ser Andreas Bäckman stark ut inför finalen, han har tagit fem pallplatser från de senaste sju tävlingarna och inte varit sämre än sexa och Mantorp Park bör passa den nya Audi-modellen med sina långa raksträckor.

Mattias Andersson
3:a – 182 poäng (-37)
MA:GP
Lynk & Co 03 TCR

STCC-veteranen Mattias Andersson har aldrig haft ett så här starkt utgångsläge inför en STCC-final sedan han började tävla i mästerskapet år 2000.

Och MA:GP-föraren har kört oerhört jämnt och taktiskt i år med en seger och totalt fem pallplatser. Dessutom har han lika många poänggivande pole positions som Robert Dahlgren.

Det som talar emot honom är dock avståndet i poängen. Han måste ta in 37 poäng på Robert Dahlgren, 12 poäng per tävling om man bortser från kvalet.

Jämfört med fjolårssäsongen när han debuterade sin Lynk & Co 03 TCR har Linköpingssonen varit betydligt starkare, framför allt med mycket vikt i bilen. Senast på Anderstorp var han exempelvis 85 kilo tyngre än titelrival Andreas Bäckman men lyckades ändå ta två pallplatser.

Till finalen kommer han med lättare bil och historiskt sett har Mattias Andersson alltid tagit starka resultat på sin hemmabana Mantorp Park. Om förarna framför honom gör misstag kommer han tveklöst att ta chansen med båda händerna.

Tobias Brink
4:a – 177 poäng (-42)
Brink Motorsport
Audi RS 3 LMS

Tobias Brink jagar sin åtråvärda första STCC-titel efter att ha varit tvåa eller trea de senaste tre säsongerna.

Brink Motorsport-föraren har dock haft en lite tyngre andra hälft av säsongen där han varit utanför topp fem tre gånger och ligger 42 poäng bakom ledning.

Senast på Anderstorp hade Brink Motorsport-föraren svårt att hänga med i toppen, men lyckades hålla näsan ovanför vattenlinjen vad gäller titelfighten efter att han säkrade en viktig seger i sista tävlingen med omvänd startordning.

Precis som Mattias Andersson har skåningen historiskt sett tagit starka resultat på Mantorp Park och innehar dessutom varvrekordet för TCR. Trots poängavståndet går han inte att räkna bort, även om han måste förlita sig på misstag och incidenter framför för att kunna ta ikapp det stora avståndet i poängen.

Oliver Söderström
5:a – 164 poäng (-55)
Lestrup Racing Team
Audi RS 3 LMS

Oliver Söderström inledde årets STCC-säsong oerhört jämnt med fem pallplatser från de första fem tävlingarna och var tvåa i mästerskapet efter tävlingarna på Knutstorp.

Men efter sin premiärseger för 2022 på Gelleråsen har det gått utför där han både blivit påkörd av konkurrenter och blivit diskvalificerad.

Lestrup Racing Team-föraren såg ut att gå mot en viktig pallplats i sista tävlingen på Anderstorp när hans bil inte klarade kontrollen av markfrigång efter tävlingen.

Inför Mantorp ligger han 55 poäng bakom med 65 poäng kvar att köra om. Hans chanser är alltså högst teoretiska.

Men att Oliver Söderström kommer att kunna blanda sig in i toppstriden under finalen råder det inget tvivel om. Frågan är bara om han kommer hamna i situationen att hjälpa sin teamkollega Andreas Bäckman i kampen om årets titel?

Ur det perspektivet har Lestrup Racing Team ett övertag mot huvudkonkurrenterna och regerande mästarna PWR Racing där Söderström/Bäckman är en starkare duo förarmässigt jämfört med Dahlgren/Bengtsson när man kollar årets resultat.

Fotograf: Anders Helgesson

Related Articles

Back to top button

skanesport_desktop-panorama-2