Blogg: Har handbollen rätt spelbolag i ryggen?
Jag fick ett pressmeddelande från ATG.
Det handlade om tidsomställningen med sommar/vinter-tid skulle avskaffas under 2023. ATG erbjöd oerhört lockande (eller inte…) odds på det och hade ansträngt sig med ett pressmeddelande om saken.
”Kommer ändringen av sommar -och vintertid varje år att upphöra i Sverige vid eller före slutet av 2023?”
Nej 1.01
Ja 9.00
– Många tycker säkert att det skulle vara skönt att slippa ställa om klockan två gånger om året och slippa den lite förvirrade traditionen, det är ett högt men spännande odds på att det blir en ändring redan 2023, säger Martina Olsson, PR-ansvarig för ATG i pressmeddelandet.
I går kom ett annat pressmeddelande från ATG. Nu erbjöd de odds på kandidaterna till Nobels Fredspris 2022. Alexei Navalny till 3.00 eller The Kyiv Independent 3.75 finns bland spelobjekten. I oddslistan finns dessutom, jag tolkar det som ett smaklöst skämt, Kim Jong-un och Vladimir Putin. Som om det inte vore patetiskt nog att vinna PR på att göra dessa bindgalna dårar till ledare till kandidater för fredspriset bara för att få folk att garva. Man bakar in ett till ”genuint” citat:
– Det är ett mycket speciellt år att välja en pristagare för den norska Nobelkommitten och som alltid väger mycket in och Navalny är just nu favorittippad, det vore en liten skräll men kanske är det dags i år för Greta Thunberg? säger Martina Olsson, PR-ansvarig på ATG, i pressmeddelandet.
Samtidigt spelas det åttondelsfinaler i Svenska Cupen just nu.
Utan att ATG erbjuder odds på turneringen de själva har satt sitt namn på.
Förklaringen skriver de om här.
Bland annat skriver de:
Varför tar ATG inte spel på matcher i gruppspelen? Det beror på att flera lag i ATG Svenska Cupen har många spelare under 18 år med i laget/truppen. För att skydda utövarna är det förbjudet enligt spellagen att erbjuda spel på matcher där den övervägande delen av deltagarna under 18 år. Istället för att ta enstaka matcher har vi beslutat att inte ta spel alls i gruppspelsfasen.
Man ska alltså vara född efter oktober 2004 för att falla under den kategorin.
Säg det lag som har ”den övervägande delen av deltagarna” födda senare? Många har nyblivna 19-åringar i sitt lag (precis som Greta Thunberg) och visst finns det någon enstaka 17-åring. Med de under 18 är oerhört få.
Det kan låta ”snyggt agerat” av ATG. Jag skulle snarare påstå att det handlar om lika delar intressebrist och lika delar okunskap. Man vet för lite om sin egen sport, som alltså fortfarande upp till semifinalnivå sänds av klubbarna själva på Solidsport. Svenska Spel var inte speciellt mycket bättre. Men plockar man in en gammal spelare och sätter hen i ATG-livestudion ser det kanske ut som att man står sporten nära. Ha!
Tillåt mig att tvivla STARKT på att Unibet, som har sponsorskapet hos EHF, skulle agera lika lamt om de haft sitt namn på Svenska Cupen. Vilket är märkligt, eftersom ATG bidrog till att cupen överhuvudtaget kunde göra comeback. Varför drar man igång någonting för att sedan inte ta det på allvar? ATG har resurser att göra saker. Jag hade önskat att det lades på engagemang i sporten de redan sponsrar istället för nonsens som spel på vintertid eller inte alternativt Vladimir Putin som fredspristagare, valresultat eller vad det annars kan vara för PR-stunts. Det finns vissa få exempel, som detta, men inte på den nivå som kan förväntas.
ATG:s egentliga engagemang för sporten handboll går att ha åsikter och tankar kring. Ni kanske kan ana mina tankar, att en stor del av sponsringen är av alibiskäl, men vi lägger de teorierna åt sidan nu.
För jag är samtidigt lite undrande till varför inget annat spelbolag ser möjligheten att kliva in i den här bubblan och mer eller mindre ”kapa” spelintresset för sporten – utan att ens vara en sponsor. Vad gör de marknadschefer som brukar tänka innovativt och banbrytande för att vinna ny mark? Deras budgetar har urholkats, marknadsregleringen har förändrat spelreglerna avsevärt – men det är fortfarande samma regel som som gäller: ”Går man inte framåt går någon annan förbi en”. Och ett genuint engagemang för sporten i kombination med förståelse för hur passande handboll är som spelobjekt hade kostat betydligt mindre än alibimiljoner för en logga på ett golv. Eller på en pokal.
Och det gäller inte bara de svenska ligorna och den svenska cupen, det gäller även internationella mästerskap. Kanske genom eget content, egna experter som verkligen vågar tycka och analysera – och egna odds. Om man sedan hade varit huvudsponsor också – tänk vilka dörrar som hade öppnats då om man verkligen ville göra någonting. Om man verkligen ville vårda sitt varumärke mot en hel sport. Handbollen är så oerhört mycket mer tillgänglig än fotboll, ishockey och andra stora sporter.
Spelbranschen har fått sig en rejäl törn i förtroende de senaste åren, delvis på grund av en oerhört aggressiv och cynisk marknadsföring.
Samtidigt är det en underhållningsbransch som kommer att överleva – och som alltid kommer att vara förknippade med att sponsra och finansiera föreningslivet. Tipstjänst och senare Svenska Spels betydelse för dess uppbyggnad har varit oerhörd. Likaså Bingolottos. Delvis kanske också ATG, som tidigare mest varit förknippat med det olympiska varumärket när det kommer till tvåbenta atleter. Men nu upplever
Handbollen torde vara en enorm möjlighet ur ett marknadsperspektiv, om man väljer att faktiskt följa i dansen. Jag kan tycka att sporten och personerna som gör sitt yttersta för att sälja in den förtjänar bättre än både Svenska Spel och ATG.
Kontaktuppgifter:
Christoffer.ekmark@skanesport.se