Skånesport slår läsarrekord – ”Fyller en viktig funktion”
En mix av elit och bredd, med alla sporter – helt utan betalväggar.
Skånesport växer rekordartat och har nu utökat redaktionen med ytterligare en anställd.
– Konceptet fungerar och fyller en viktig funktion, säger chefredaktör Christoffer Ekmark.
16.746 unika användare på ett dygn. Så lyder Skånesports nya rekord, satt den 16 januari.
Under en vecka har 60.000 unika användare besökt sajten och över en månad drygt 140.000, i snitt klickar de på 1,87 artiklar.
71,4 procent är män, 28,6 procent är kvinnor och den största ålderskategorin är personer mellan 25-32 år (22,4 procent). 44 procent av läsarna läser inloggade från Skåne – lika stor del av användarna kommer från övriga landet och resten från utlandet.
80 procent av all trafik till Skånesport.se kommer från social media. 70 procent från Facebook, där snart 18.800 följare uppnåtts. Faktum är att Skånesport är överlägset störst på Facebook jämfört alla de skånska mediehusens sportredaktioner.
I det sammanhanget kan nämnas att Skånesport passerat 4.000 twitterföljare, 1750 Instagramföljare, och 1000-TikTok-följare. Till det tillkommer en nystartad Youtubekanal med knappt 300 webb-tv-reportage.
Christoffer Ekmark, chefredaktör:
– För Skånesport är räckvidden på sociala medier ett grundfundament. Det är i allt större utsträckning via sociala medier som människor läser och tar del av nyheter. Genom att vara så aktiva som möjligt i det sammanhanget når vi alla kategorier av läsare.
Skånesport mäter allt – med hjälp av Google Analytics – och den statistiken gör att exempelvis annonsörer svart på vitt, till och med i realtid, kan se resultatet av sin investering.
Under de senaste åren har Skånesport fördjupat samarbetet med partners som Åhus Beach, Skånetrafiken, Sparbanken Skåne, Malmö Idrottsakademi, Skånes Fotbollförbund, PUMA, Re-New, Spelarföreningen, Akea, Eleda Group, Betsson Group, Mellby Gård, ett flertal idrottsföreningar och många olika företag.
– När många andra mediehus bromsar och går ett håll vill vi gasa och gå åt det andra hållet. Det har varit grundbulten sedan dag ett i planeringen som inleddes för sju år sedan. Sportjournalistik på ett nytt sätt. En mix av det lättsamma, den världsledande expertisen och det fördjupande.
Ny på redaktionen sedan 1 januari är Gustav Lundblad, som tidigare arbetade på systersajten Fotboll Skåne med hårdbevakning av Helsingborgs IF.
– För oss är elit och bredd lika viktigt och det finns ett stort behov att kombinera de världarna. Med Gustav som fast medarbetare kommer vi att kunna fokusera mer på Superettan än någonsin tidigare, med mycket Landskrona BoIS och Trelleborgs FF. De som följer ett av de lagen vet vi ofta har ett intresse för att läsa om de andra skånska konkurrenterna. Ettan Södra har vi varit traditionellt starka kring, vilket vi ska fortsätta att vara, och 2023 leder vi en ny satsning på ”Supertvåan” – vilket kommer att sjösättas i slutet av mars. Damfotbollen har extremt mycket att erbjuda i Skåne är där måste vi definitivt bli ännu starkare. Genom samarbetet med Malmö Idrottsakademi kommer ett 70-tal av landets främsta individuella idrottare att porträtteras, säger Ekmark och fortsätter:
– Gustav Lundblad kommer att arbeta mycket med Helsingborgs IF, men även med all annan idrott främst i nordvästra Skåne.
Dessutom gnetar vår trogna redaktionsvän och fotograf Lola Nilsson på med breddidrotten inom alla idrotter, främst i Mellanskåne.
– Centralt är även vårat helhetsgrepp på handbollen med stark lokal prägel. Vi har valt dra ner på klassiska matchreferat för att istället lyfta fram allt annat kring matcher, som hejarklacken, supportrarna och spelarnas och tränarnas tankar i ett större perspektiv. Av den enkla anledningen att våra läsare i betydligt högre utsträckning läser och tittar på de reportagen, säger Ekmark.
När Skånesport går in i 2023 med rekordsiffror i ryggen saknas det ändå inte utmaningar.
– Skåne är fascinerande på många sätt. Bland annat att det finns så många städer med ”egna” tidningar. Norra Skåne, Kristianstadsbladet, Ystads Allehanda, Trelleborgs Allehanda, Skånska Dagbladet, Sydsvenskan och Helsingborgs Dagblad/Landskrona Posten. De gör strålande produkter för en publik som är extremt lokal och enbart för prenumeranter. Vi gör någonting som egentligen är orättvist att jämföra med. Allt på Skånesport är gratis att ta del av, konceptet fungerar och fyller en viktig funktion. Det sprider intresset för klubbar över hela länet, eller uppenbarligen hela landet.
– Ändå vill vi göra mer. Mycket mer! Därför är det spännande med en ägargrupp som är oerhört drivande och innovativa och även vill bryta mark inom andra delar av medielandskapet, det är mycket på gång men mer om det senare…
Ansvarige Peter Österlind har liksom Ekmark varit med på hela Skånesports resa, från idé 2016 till det stora lyftet 2022-2023.
– Vi har provat olika format och nu hittat helt rätt. Det stora publika intresset är en sak. Att vi har återkommande kunder som i detalj kan mäta sina investeringar och nå en exakt målgrupp är en minst lika viktig sak. Vill man synas mot ett visst lag, en viss region, en viss sport eller mot hela vår läsarkategori går det att skräddarsy lösningar, säger Österlind.
Kontakt:
peter@compone.se – 076-0323259
red@skanesport.se
Kontaktuppgifter:
red@skanesport.se