Handbollsallsvenskan: den bortglömda serien – men nu ska det förändras!
Det talas kontinuerligt, i alla möjliga sporter, om skillnaden i TV-pengar, reklamintäkter och synlighet när ett lag åker ner från en serie till en annan.
Handbollen är ett bra exempel.
Spela i högsta ligan och det har fram till denna säsong funnits hyggliga förutsättningar. Åk ner i Allsvenskan och var beredd på totalt mörker.
Allsvenskan för herrar och damer hade lika gärna kunnat vara division fyra sydöstra mellannorrland i krocket. Total mediaskugga.
Inga centrala krafter som försöker sälja in landets näst högsta liga. TV-sändningarna sköter klubbarna själva på samma plattform som sänder Torpahultsnäs P09-matcher. Med bilder, kommentatorer och grafik som i bästa fall finns (några är ska sägas riktigt vassa). Ibland får vi förlita oss på Profixios liverapportering, vilket tydligen också haft sina problem denna säsong.
Jag förväntar mig inte att ett TV-bolag ska plocka upp rättigheterna för Allsvenskan när inget TV-bolag inte ens vill ha Handbollsligan, men det är ändå anmärkningsvärt att de båda serierna går så totalt under radarn och har gjort så i många år. Handbollsallsvenskan är i det sammanhanget lika oglamourös som en höstinfluensa. Ingen vill ta i den.
Samtidigt har den en häftig mix av storheter och uppstickare. Det finns gott om profiler. Det finns mycket ”bra content”. Men finns det en publik?
Allsvenskan herr har exempelvis:
* OV Helsingborg med tio raka.
* Klassiker som Redbergslid och IFK Ystad som slåss för livet (jumbo/nästjumbo).
* En raffinerad kvalplatsstrid.
* Snart LUGI?
Var kan du ens läsa om Handbollsallsvenskan idag?
Hos inlåsta lokalmedier. Ibland på Skånesport eller Handbollskanalen. Annars är det i klubbarnas egna kanaler – vilket kanske skapar intresse för enskilda lag, men inte för ligan. Det blir enkelriktat och utspätt.
Det är inte rimligt att det ska falla mer ansvar på Svensk Elithandboll AB i sitt nuvarande format, det vill säga Peter Gentzel och Ein Jansson, för att sälja in även Allsvenskans varumärke. Den besättningen pressas till det yttersta som det är. Men kanske vore det en väg att gå i framtiden: utöka SEH:s möjligheter och ge Allsvenskan mer luft under vingarna?
Nu är det dock andra lösningar på gång på initiativ av de inblandade föreningarna; HAS. Mer om det längre ner.
Faktum kvarstår:
Det finns ingen aktiv ligaorganisation som stärker Allsvenskan som serie och ännu mindre klubbarna i den. Skånesport har gjort mer upptaktsträffmaterial inför den skånskadamtrean än vad någon gjort för Handbollsallsvenskan. Vi gjorde även en upptaktsträff, och en bibel, inför Supertvåan. Ladda ned bibeln i PDF-format HÄR: Supertvåans bibel
Ett smidigt sätt att sälja in en serie och samtidigt koppla in det kommersiella.
Alla klubbar i Allsvenskan, såväl damer som herrar, har en egen liten gemensam organisation. För att få veta mer vänder jag mig till Jan Flinckman. Sportchef förr herrsektionen i Tyresö Handboll, en klubb som har båda sina seniorlag i Allsvenskan. Jan är talesperson för HAS (HandbollsAllsvenskan Sverige).
– För tre år sedan konstaterade jag och flera andra klubbar att ”vi håller till på en bakgård”. Någonting behövde göras. Svenska Handbollförbundet och Svensk Elithandboll satsar 99 procent av sina resurser på landslagen och Handbollsligan. Samtidigt klassas Allsvenskan som en elitverksamhet i alla andra sammanhang. Därför måste vi ha en organisation för Allsvenskan. Så vi skapade vår egen där det centralt handlar om att kunna sälja ”produkten” Allsvenskan.
Något som är enklare sagt än gjort.
– Herr– och damhandboll är ganska jämlikt vilket är ett positivt värde när man ska koppla in näringsliv och sådan saker. Vi har en stor röst internt inom handbollen och sliter som alla andra med ekonomi. Men hur det ska göras är svårt att veta. Vi sneglar en del på Superettan i fotboll hur de gjort.
Till skillnad från Superettan finns det ingen hemsida eller några som helst muskler i sociala medier. Ännu. Det finns en Facebooksida, men sedan den startades upp 2019 (av vad det verkar av Solidsport) så har inga riktiga inlägg gjorts. Inga upptaktsträffar, inga biblar, ingen information, inga podar, inga matchklipp – inte ens födelsedagsfiranden. Det tycks ha stannat vid en tanke.
– Sådant du nämner är absolut inte omöjligt att göra i Allsvenskan. Vi har Solidsport som grund med sändningar i egen regi, vilka görs på väldigt olika nivåer och den generella nivån måste höjas kraftigt för att allsvensk handboll ska vara vara mer attraktiv och tillgänglig. Optimalt vore även att arbeta in en eller flera centrala partners, men där är vi inte ännu.
Är den här organisationen med klubbarna helt isolerad eler finns det något samarbete med de centrala aktörerna inom svensk handboll?
– I fjol fick vi ett litet ekonomiskt stöd från förbundet, ett samarbete som inleddes under pandemin i samband med alla covidtester som var tvungna att göras men kostade stora summor pengar. Vi har pratat om att ha ett kansli med någon anställd, det vore optimalt. Tanken är att allt ska bi mer professionellt, säger Jan och lyfter fram en viktig anledning till varför:
– Allsvenska klubbar har stora krav, ibland samma som Handbollsligan, på sig för att få spela i aktuell serie.
– Dialogen med förbundet har efterhand blivit mer positiv. Dels har det handlat om hallfrågan som är tuff för många klubbar. ”Ni ska ha 200 sittplatser till för vi har sagt att det ska man ha” säger förbundet – men verkligheten funkar inte så. Vi klubbar vill ha lagom stora hallar, men det går inte att vara så fyrkantiga som förbundet varit tidigare. Nu har vi en förening som man kan bolla saker med och framförallt Peter Gentzel på SEH har varit bra att ha att göra med. Förslag från oss tas emot och blir verklighet i små och stora frågor, ofta i anslutning till ekonomin.
– Ingen hellre än vi vill få den allsvenska handbollen att lyfta och bli mer känd. Tillsammans kan vi hitta lösningar. Det finns många klubbar som har stor publik och ett stort intresse kring sig och det borde utnyttjas.
Norsk respektlöshet, Lågans nästa steg och sportjournalisternas Rembrandt
Kontaktuppgifter:
Christoffer.ekmark@skanesport.se