Stor intervju med HIF:s nye klubbdirektör: Vem är Reda Chahrour och hur är läget i HIF?
Överlämningen har pågått under en tid, men sedan en vecka tillbaka är Reda Chahrour även på pappret tillförordnad klubbdirektör i HIF.
Skånesport har träffat honom för en intervju om hur han hamnade på sin nya position och om läget i den klubb han nu tar över.
Vi börjar med en faktaruta:
Fakta/Reda Chahrour
Ålder: 38
Född: I Lycksele i Västerbotten av föräldrar med ursprung från Libanon. Även bott i Värnamo och Borås, men är bosatt i Helsingborg sedan sju års ålder.
Familj: Fru och två barn, sex och nio år gamla.
Fotbollsbakgrund: Moderklubben är IFK Värnamo. Första klubben i Helsingborg var HF Olympia. Spelade i HIF från elva till 19 års ålder och var pojklandslagsman upp till P19-nivå. Därefter spelade Chahrour i Högaborgs BK, Gantofta IF, Lunds BK och Eskilsminne IF.
Professionell bakgrund: Pluggade kurser vid Lunds Universitet när han spelade i Lunds BK. Fick sedan jobb som mediasäljare och sedermera försäljningsansvarig på Lokaltidningen. Därefter nordisk försäljningschef för Mixmaster och sedan försäljningschef på Helsingborgs Dagblad/Sydsvenskan.
Rekryterades till HIF: Var i rollen på HD/Sydsvenskan/Bonniers med i HIF:s partnernätverk. Där träffade han HIF:s dåvarande och nyss avgångne klubbdirektör Joel Sandborg, som efter ett möte år 2019 rekryterade honom till klubben.
Roll i HIF: Först affärsområdeschef, därefter kommersiell chef, vice klubbdirektör och sedan den 1 december 2023 tillförordnad klubbdirektör.
HIF:s roll i den professionella framgången: ”Att spela i HIF:s akademi var en viktig del av min uppväxt och sociala uppfostran. Det har hjälpt mig mycket i näringslivet. Att man kan ha den här rollen och inte bara kan bli en fotbollsspelare i klubben är en jätteinspiration för mig. Jag hoppas att det kan vara det för våra ungdomar framåt också.”
Första besöket på Olympia: HIF–IFK Göteborg 1993, 1–2 inför 17275 åskådare. ”Jag fick en keps av min farsa. Vi hade precis flyttat till Helsingborg några månader tidigare. Jag kommer ihåg att Sven Andersson var sjukt bra i den matchen, att man gick därifrån och kände ’shit, vad bra han är.’ Det var väldigt mycket folk på ståplatsläktaren där vi stod. Sedan dess har det alltid varit en del av vardagen att vara på Olympia.”
Favoritlag, utöver HIF: Inget. ”Jag är en allätare av fotboll i det stora hela.”
Favoritspelare: ”Zlatan, för allt han gjort för svensk fotboll”
Bästa fotbollsminnet: Allsvenska kvalet Halmstads BK–HIF 1–3 2021. ”Så mycket känslor det var den dagen. Det är ett fantastiskt minne”.
Ny klubbdirektör
Reda Chahrour är sedan en vecka tillbaka tillförordnad klubbdirektör i HIF. Det är en intensiv tid för 38-åringen när Skånesport träffar honom på kontoret på Olympias tredje våning.
Budgetarbetet inför 2024 är i full gång, sponsoravtal ingås och klubbens sportsliga riktning för de kommande åren stakas ut. På onsdagen presenterades Klebér Saarenpää som ny tränare.
– Jag är på Olympia och i möten under mer tid än vad jag är hemma just nu, säger han.
Chahrour är just tillförordnad klubbdirektör, men klubben söker inte aktivt efter en annan person för rollen.
– Jag har ett avtal i den här rollen som sträcker sig över en längre del av 2024, där vi tillsammans ska se vad som är det bästa för HIF.
Han säger att han är öppen för att bli klubbdirektör på permanent basis, men betonar att det är styrelsens beslut.
– Tas beslutet att jag blir klubbdirektör är jag öppen för det. Tas ett annat beslut är jag öppen för det också. Om det blir jag eller någon annan är ingen prestigegrej. Jag gillar att jobba hårt, jag gillar att jobba i skymundan och se till att saker och ting blir gjorda. Det viktigaste är vad som är bäst för HIF i slutändan.
Hur är du som chef?
– Det är annorlunda att vara chef till 10-15 säljare jämfört med att vara chef i en förening, säger Chahrour och syftar på sin tidigare roll som försäljningschef inom Bonniers-koncernen och HD/Sydsvenskan.
– Som chef har jag behövt förändra min ledarstil, att utveckla den till att vara föränderlig beroende på vem man pratar med. Jag är väldigt tydlig med vad jag önskar och vad vi vill åstadkomma. Jag ställer nog höga krav både på mig själv och min omgivning. Samtidigt ska det finnas en mänsklig faktor i det. Jag tar med mig mycket från hur det ser ut på en fotbollsplan – när vi väl jobbar, då jobbar vi väldigt hårt. Men när vi går ut härifrån behöver vi andas ut, skoja och ha roligt. Det behöver vi för att orka gå in i nästa fas.
Var du ”tuffare” som försäljningschef i mediebranschen?
– Det finns ett mycket tydligare uppdrag där, i att man ska sälja en viss produkt och att man följs upp på det. Här finns det så oerhört många parametrar att följa upp. Inte bara att x antal samtal eller x antal möten ska leda till x antal avtal. I en förening är det många olika verksamhetsområden och många fler aspekter att ta in. Det är en sak jag lärt mig och tagit med mig.
Skånesport frågar Reda Chahrour vad det är för förening som han nu tar över. Han inleder med att betona sin respekt för företrädarens arbete.
– Jag måste ge största respekt till Joel Sandborg för det arbete han gjort i Helsingborgs IF. Jag hade till att börja med inte varit här om det inte varit för honom.
Chahrour fortsätter och berättar om läget på tre områden: Organisationen och ekonomin, hållbarhetsarbetet och arbetet med den sportsliga identiteten.
För läsarens skull delas artikeln nedan in efter dessa tre områden.
Organisationen/ekonomin:
– Jag tar över en oerhört slimmad organisation. Vi kan i dagsläget inte säga om den kommer att bli ännu mer slimmad. Vi har fortsatt kontroll på vår ekonomi – men vi har en oerhört mycket tuffare ekonomi inför 2024, som blir vårt andra år i Superettan, säger Chahrour.
Inför kommande år blir HIF bland annat av med tre miljoner kronor i intäkter från UEFA, med anledning av att man gör andra året i Superettan. Serietillhörigheten kan så klart även påverka intresset från publik och sponsorer.
– I budgetarbetet som pågår just nu behöver vi förhålla oss till den ekonomi vi har, men också vara kreativa och konstruktiva. De saker vi gör ska vi göra med kvalitet, men vi behöver också vara smarta i var vi satsar våra pengar.
Hur ser det ut på intäktssidan i övrigt inför nästa år?
– Vi hade varit väldigt naiva om vi hade ökat några budgetar inför ett andra år i Superettan och i ett världsläge där vissa företag har det svårare och privatpersoner har mindre pengar i plånboken. Våra partners har verkligen ställt upp för oss under många år och vi känner stödet från dem, men vi kommer inte att budgetera för att vi ska öka i våra partnerintäkter – eller för att vi ska vara 10000 i snitt på Olympia.
Han förtydligar:
– Vi kommer att jobba väldigt hårt för att öka våra sponsorintäkter och med publikrekryteringen, vårt mål är att överträffa budgeten men vi ska inte budgetera med det och äventyra vår ekonomi. Det är bättre att vara realistiska i budgeten.
Reda Chahrours tidigare roll som vice klubbdirektör och kommersiell chef ersätts inte och tidigare i år försvann tjänsten som försäljningschef mot privatmarknaden, som innehades av Fredrik Elgström.
Det blir en besparing i det, men hur påverkar det möjligheterna att sälja till företag och privatpersoner?
– Det är klart att det blir en utmaning. Över tid är det inte det bästa för Helsingborgs IF att ha en klubbdirektör och kommersiell chef i en och samma roll. Men jag har stor tillit till organisationen som vi har. Den har en stor erfarenhet av att jobba hårt och är van vid att man ibland behöver göra mer.
Hur blir det med HIF:s närvaro på Olympia? Det talades tidigare om att den kunde vara i fara om ni skulle åka ur? Vad händer på den fronten nu?
– Vi utgår självklart från att vi ska spela på Olympia 2024. Allting behöver prövas i den tid vi är i. Vi har en god dialog med Helsingborgs stad om hur vi kan använda mindre ytor på Olympia i vardagen – för att kunna lätta på hyran.
Så det kan innebära att ni exempelvis inte kommer att sitta i den här korridoren (på tredje våningen på östra läktaren)?
– Allt är möjligt. Jag kan inte säga något åt det ena eller andra hållet – det är en pågående diskussion.
Hur påverkas damsatsningen av läget?
– Kommande år är målet fortsatt att etablera oss i Division 1 och vi kommer att göra vad vi kan för att nå det. Verksamhetsbenet (dam) är växande i vår förening – vi kommer inte sänka de ambitionerna.
Reda Chahrour meddelar också att HIF kommer att ta ut en mindre biljettkostnad även på damlagets matcher under 2024 – till och med i år har det varit fritt inträde.
HIF:s herrars publiksnitt under 2023 var 6038 – klart högst i Superettan, men likväl också klubbens lägsta sedan 1992, om man bortser från åren med Corona-restriktioner.
Samtidigt går försäljningen av årskort till Södra stå mot rekord, vilket klubbdirektören säger sporrar till hårdare arbete.
Hur ser du på publikutvecklingen och arbetet för att få mer folk till Olympia?
– All respekt till alla lag i Superettan, men när väldigt få av lagen har med sig bortapublik och få av dem är ”publiklag”, så blir vårt arbete för att få hit supportern som tycker om att gå på fotboll ett mycket större arbete. Utifrån de förutsättningar vi har med en mindre organisation ska vi synas mer. En viktig del är att förstå att Helsingborg idag är en segregerad stad. Vad Helsingborgs IF betyder för mig som var på Olympia för första gången 1993 är inte alls samma sak som det betyder för en person som flyttade till Helsingborg för fem år sedan och inte har den relationen till HIF. Vi behöver prata och kommunicera med olika målgrupper på olika sätt.
Chahrour lyfter fram föreningslivets roll.
– Att fortsätta ha goda samarbeten med föreningar inom och utanför kommungränserna. Vi ska använda våra herr- och damspelare mer och framhäva dem för att skapa kännedom och relationer till dem. Det gör att när jag är på Olympia så tänker jag att ”där är den spelare som jag träffade då”.
– Vi behöver jobba brett med kommunikation och marknadsföring för att skapa intresse och synas mot olika målgrupper. Det kommer att gynna publikutvecklingen. Vi är stolta och tacksamma för våra supportrar som följt oss hela året. När vi hade vunnit tre matcher i följd i somras var vi nästan 10000 på Olympia mot TFF. Historiskt har det mötet dragit 6-7000 när vi legat i Allsvenskan. Det finns en oerhörd kraft i vår förening. Med bra resultat på planen kommer den också att dra mer publik till Olympia.
Hållbarhetsarbetet:
– Som förening har vi gjort väldigt mycket bra utanför planen. Vi har en flick- och damverksamhet som på tre år gått från noll till närmare180 flickor i åldrarna 6-13. Flickorna är på frammarsch och vår akademi är fortsatt en av de bättre i Sverige, inleder Reda Chahrour och går in på HIF:s hållbarhetsarbete.
– Där gör vi på riktigt skillnad. Om vi behöver förändra mycket i det sportsliga som vi jobbar med, så handlar det om att förvalta och utveckla de delar där vi gör skillnad på riktigt. Bara att vi har så stor andel flickor från de socioekonomiskt utsatta områden som vi verkar i, visar att vi gjort mycket rätt i den satsningen.
Områdena Chahrour talar om är Drottninghög, Fredriksdal och Dalhem – områden som geografiskt ligger nära Olympia.
– Vi vet om att det är mycket lägre antal flickor i föreningslivet där. Vi har fått in dem i vår förening – det känner jag en stolthet inför.
Vad innebär ert arbete i de här områdena konkret?
– Det innebär att vi är ute i de områdena tre dagar i veckan. Vi har varit i deras klassrum och arbetat med dem under en längre period. Det gick sedan över till fritidsverksamheten, som sedan övergått till att vi är där på kvällarna och erbjuder spontanfotboll, samt andra former av rörelse. Det har skapats en relation och en tilltro till det vi gör över en längre period.
Arbetet sker tillsammans med flera av våra partners och med det kommunala bostadsbolaget Helsingborgshem.
Chahrour säger att det viktiga inte är att få de unga i områdena att börjar spela fotboll i Helsingborgs IF, utan att man kommer in i föreningslivet över huvud taget.
– Vi vet att det hjälper så oerhört många ungdomar över tid. Det stora problemet idag är att få in fler ledare. Med fler ledare kan vi få ett bättre och mer hållbart föreningsliv.
Från kansliets sida är det verksamhetschefen för flick- och damfotboll Anders Ljung och operativt ansvarige på samma område Carina Laasby Biller som är ute ”på fältet” i det här arbetet. Även ungdomar från de aktuella stadsdelarna medverkar som ledare.
Klubbdirektören lyfter även fram att HIF är involverade i projekt där man är ute i stadens skolor och talar om vikten av rörelse och diabetes. Man har ett IOP (Idéburet Offentligt Partnerskap) tillsammans med Helsingborgs stads arbetsmarknadsförvaltning och Tillväxt Helsingborg som syftar till att få ut fler människor i arbete i stadsdelar där en lägre andel av den vuxna befolkningen är sysselsatt.
– Det går hela vägen från barnet till äldre syskon upp till föräldrarna. Man kan få gå bredvid på Olympia på matchdagar eller göra det ute hos våra partners. För att få en rutin i vardagen och en rutin i hur det kan se ut i arbetslivet.
Sportsliga arbetet:
Mest tid av allt på sistone har kanske det sportsliga arbetet tagit.
– Vi som förening behöver sätta en sportslig grund att stå på. Vi arbetar oerhört hårt med det, säger Reda Chahrour.
– Detta har inte enbart med min företrädare att göra, utan det här handlar om en längre period i vår förening där vi inte haft en sportslig identitet. Det har speglat av sig i de beslut som tagits de senaste åren.
– Vi är de facto en stor klubb, utifrån publiksnitt och partnerintäkter – där vi håller en hög nivå i svensk fotboll. Men vi behöver sätta en grund som gör att när vi vinner två fotbollsmatcher så vet vi att vi följer en strategi och att när vi förlorar två fotbollsmatcher så vet vi att vi har något att falla tillbaka på. Det är det jag upplever att vi fallerat i.
Vad är det konkret som ingår i det arbetet?
– Det ena är att när man tittar på vilka vi varit så har det spretat oerhört mycket i vilken fotboll vi spelat. Vi behöver skapa en tydlighet och identitet i att det finns ett tydligt uppdrag för varje person i vår grupp. Vi har en strategi som bygger mycket på att vi vill ha in fler yngre spelare i vår trupp, men med en stabilitet med erfarenhet som ska kunna hjälpa de unga spelarna att bygga vidare så att de sakta men säkert får växa in i sin roll – inte bara lägga allting på deras axlar.
– Den andra delen är att vi ska ha en träningskultur som ska sätta standarden för den förening vi vill vara. Vad står vi för när vi tränar, vad står vi för när vi uttalar oss? Vilka är vi när vi är Helsingborgs IF?
Nyss avgångne tränaren Stuart Baxter lämnar klubben, men Reda Chahrour kan inte utesluta att han kan få en roll i klubben i framtiden – men det finns inga konkreta planer på det.
–Stuart har gjort en fantastisk insats i föreningen och ett avtryck som person och ledare. Vi har ingen konkret bild av att han ska göra ”detta och detta”, men vi har heller inte stängt dörren för en roll i framtiden. Men nu får vi en ny tränarstab som ska få tiden att sätta sin egen prägel och arbetssätt.
De mer specifika frågorna om HIF:s sportsliga inriktning hänvisar Reda Chahrour till sportsligt ansvarige Mikael Dahlberg och kommande information till medlemmar, men han har ett tydligt kärnbudskap:
– Vi måste hitta identiteten och vilka vi vill vara. Jag är inte mer naiv än att jag vet att det över tid suttit flera personer i min roll och i andra roller i föreningen och sagt liknande saker som jag sagt nu. Det jag känner är verkligen att vi arbetar i detta för att visa vad vi ska göra, snarare än att berätta vad vi ska göra. Jag tror mer på att arbeta, arbeta, arbeta istället för att prata om det.
Foto: Helsingborgs IF
Kontaktuppgifter:
gustav.lundblad@skanesport.se