Oroväckande signaler från handbollens TV-produktion – personal strejkar och fakturor till Kronofogden
Sedan i höstas sänds alla matcher från Handbollsligan på Handbollsligan.live.
Infront äger rättigheterna.
De anlitar i sin tur produktionsbolaget Rego som ansvarar för sändningarna.
Kommentatorer, kameramän, grafiker och producenter arbetar alla åt Rego. Några är anställda, men de flesta är frilansande konsulter.
Jag har själv varit i den bubblan. Ett fantastiskt roligt jobb och under tiden matcherna sändes i C More eller TV4 flöt allt på suveränt. Jag har personligen bara goda erfarenheter av Rego och kan sakna det. Jag har fortfarande kontakt med flera av kommentatorerna och bistår med information om den skånska lagen och spelarna.
Men den senaste månaden kommer signaler som är oroväckande av flera anledningar. Det hör nämligen av sig gamla kollegor och vänner med frågor som ”Vet du hur det går för Infront”?
Anledningen: de har stora problem med att få betalt. Eller information om varför. Det började bli en vana med problem redan innan jul och nu har det eskalerat.
En tidigare kollega har skickat fakturor till inkassobolag som tagit det vidare till Kronofogden.
En sändningstekniker strejkar tills betalning har inkommit och har fått med sig ytterligare tre personer.
En tredje har ställt krav om förskottsbetalning eller omedelbar betalning av gamla fakturor för att ta på sig mer jobb.
Ännu fler är frustrerade och förbannade. De får inte svar och vågar eller vill inte ryta ifrån för att riskera att inte få jobb inbokat. En del är tveksamma om de ens kommer att få betalt – någonsin – och söker sig bort.
Anledningen som alla antar att det beror på: Regos kunder betalar inte i tid.
Strax innan jul skickade Regos ordförande Johan Apel ut ett mail till alla konsulter. Det löd:
”Vi har slitit hårt med kassaflödet under en tid där vi haft flera stora kunder som tyvärr varit (mycket) sena med betalningar.”
Med stora kunder menas, enligt mina kontakter, Viaplay men också Infront. Samma Infront som är de som försöker sälja abonnemang på handbollsligan.live med stora svårigheter.
I mailet skriver Johan Apel vidare:
”Jag tror inte jag kommer klara det till julafton även om det vore fantastiskt utan det kommer ske i Q1, så vi får vara lite musikaliska här och de som verkligen behöver betalning innan jul får hojta om det inte dykt upp stålar så försöker vi lösa det.
Ja, vi är ju inte inte glada att vi är i denna situation, men jag kan lova er att det inte går en dag där vi inte lägger tid för att lösa det på bästa sätt.”
För att summera. Det ter sig uppenbart att det finns ”likvida utmaningar” hos Rego. Eller åtminstone fanns, för vi är ju mitt i Q1 nu. Inte för att betalningarna har forsat in för det.
Några dagar senare mailar Johan Apel ut en uppdatering till företagets konsulter.
”XX har sålt fakturor som en dansk nasare (Det är en komplimang till våra danska vänner! Svenska kan inte sälja! Problemet är att ingen vill ta i våra kunder med tång.
Viasat!?!?
TV4 gick visst bra fortfarande om Hofbauer pantade villan.”
För att summera igen. Rego har försökt sälja fakturor vidare utan större framgång.
Och även om jag personligen uppskattar den humoristiska tonen så gjorde inte mina tidigare kollegor det. Och det är ju de som inte får in sina pengar.
”Min senaste faktura är två månader sen. Och så får jag beskedet att de försöker sälja sina egna fakturor vidare som danska nasare. Va fan är det?”, säger en av mina kollegor, som absolut vill vara anonym.
Apel skriver vidare att vissa fakturor med specifika datum är betalda upp till 10.000 kronor. De största fakturorna fick/får alltså vänta.
”Detta är ju oceaner bättre än det var för en tid sedan, men sjukt dåligt och allt annat än vad vi står för och det bolag vi vill vara. Vi kommer att göra allt i vår makt för att komma ikapp så snabbt det bara går.”
Många i personalen har vänt sig till Magnus Grahn på Rego.
De saknar svar och Rego erkänner att kommunikationen ”varit usel”.
Jag frågade Magnus Grahn om vad det beror på att fakturorna inte betalas. Är det Infronts fel?
Han svarar:
”Det är inte alls allvarligt mot Infront. Det löper på bra just nu.
För oss har det varit mer ett internt problem sedan Xxxx slutade 1 december och jag fick ingen ny ekonom på plats förrän 27 januari. Tappade på ordning och reda samt sköta informationen till alla berörda.
Så mot Handbollsprojektet just nu inga problem mot oss i alla fall.”
Jag tog den informationen med mig till Regos anställda.
”Det har vi inte hört förut” säger en av dem.
”Senast jag fick höra något var att de skulle vara ikapp ekonomiskt i juni” säger en annan.
Det är möjligt att Regos uppenbara ekonomiska problem inte beror på Infront, utan mer på företag som Viaplay som bara för någon vecka sedan duckade ännu ett konkurshot.
Men det går ut över de som gör handbollssändningarna och om personal strejkar, lämnar eller slutar av andra anledningar så kommer det att ha effekter på sändningarna. Vi har börjat vänja oss vid kommentatorer som inte kan regler och spelare. Kommentatorer som för övrigt får mindre betalt för sitt arbete nu jämfört med tidigare – trots att sändningarna blivit dyrare.
För att summera:
Jag är orolig för handbollens kommande handbollsändningar. Och för mina gamla kollegor och vänner.
Kontaktuppgifter:
Christoffer.ekmark@skanesport.se