BoIS kommunikatörer om sin strategi: ”Vi måste bjuda på oss själva”
När de flesta stora traditionella medier går på knäna och skär ner på sin sportbevakning blir det allt viktigare för elitföreningar att utveckla sin egen kommunikation.
I Landskrona BoIS är Mattias Hallberg media- och kommunikationsansvarig och arbetar mycket med Melker Bengtsson som jobbar mycket med privatmarknad & evenemang. Här förklarar de sitt upplägg.
Finns det en strategi när det kommer till fördelningen av synlighet kring representationslag och andra delar av föreningen?
– Vi är väl medvetna om att representationslaget på herrsidan är klubbens lokomotiv. När BoIS herrlag mår bra gagnar det hela klubben och det är också runt herrarna som majoriteten av intäkterna cirkulerar. Av denna anledning kretsar den största delen av innehållskakan kring herrarna, som också väcker störst intresse. Med våra resurser behöver vi föra nålen i riktning mot intäkterna, vilket är ganska naturligt.
– Med det sagt, det händer mycket fantastiskt under paraplyet Landskrona BoIS som förtjänar uppmärksamhet. Damlag, Akademi, Hållbarhet, CSR-initiativ, Marknad. Landskrona. Alla ges exponering och i takt med att klubben växer även på dessa plan, och blir bättre, kommer dessa ben också ges större digitalt utrymme.
Vilka plattformar fokuserar ni på och varför?
– Instagram, Facebook, X, TikTok, Linkedin. Det är där vi har våra följare och genom att synas på olika plattformar når vi hela den digitala följarskalan, oavsett ålder, kön och relation till BoIS.

Hur viktigt är det för klubben att ha sin egen grafiska profil och hur mycket jobbar ni med att använda den?
– Vi har en grafisk identitet som präglas av svart och vitt och randigt och klubbmärke och specifika typsnitt.
– Sedan vill vi inte vara förutsägbara utan det ska finnas moment av överraskning som gör att det inte blir strömlinjeformat. Det ska finnas igenkänning men samtidigt får sociala medier inte bli en annonspelare utan en dynamisk, underhållande plats som bygger Landskrona BoIS, både på kort och lång sikt.
Mäter ni responsen från läsare/tittare för att utvärdera vad det är som folk vill ha?
– Vi för statistik för varje månad och försöker kalibrera utifrån infon vi samlar in. Vi har bra koll på vilket material som oftast träffar bäst men det är samtidigt vanskligt då det som väcker mest interaktion sällan följer ett specifikt mönster. Exempelvis har vi ett klipp på när Philip Andersson leker Zidane, från Häcken-matchen, som av någon outgrundlig anledning fått stor spridning i Pakistan. Vad vi ska göra med den datan låter vi vara osagt men skulle Phille få för sig att spela utomlands kanske den pakistanska ligan kan vara ett alternativ.
Hur jobbar ni med spelare/ledare vid vinster respektive förluster?
– Vi har en superfin relation med spelare/ledare där alla delar synen att tillgänglighet närmast är ett måste för en klubb som Landskrona BoIS. Vi är inte störst och ska vi fortsätta växa måste vi bjuda på oss själva.
– Därför ställer alla upp oavsett resultat vilket är gravt uppskattat. Samtidigt är idrott känslodrivet, även för oss som jobbar med kommunikation, och en förlust väcker pissiga känslor som man både behöver omfamna och borra igenom.
– Vid vinst flyter det på och då är vi också väldigt duktiga på att skapa attraktivt, värdeskapande innehåll. Vid förlust är det tuffare och att avstå en intervju kan också vara en digital strategi i samma anda som ”en inställd konsert är också en konsert”.

Är all kommunikation tillgänglig, eller finns det sådant som bara riktar sig mot medlemmar (i så fall vad)?
– 97% av all vår kommunikation är tillgänglig för den breda massan. Resterande tre ligger under BoIS+ som endast medlemmar har tillgång till, som ett mervärde för att du valt att bli medlem. Det materialet är oftast skräddarsytt så att följare utanför BoIS-bubblan inte ska nås av det.
– På samma sätt som vi inte vill ha in obehöriga i omklädningsrummet, vill vi att det materialet bara når den som tagit ställning för Landskrona BoIS via ett medlemskap.
Hur ser ni på det framtida behovet att utveckla klubbens egen kommunikation?
– Att ha en stark, underhållande och attraktiv digital närvaro är närmast en förutsättning eftersom allt fler i större utsträckning lever sina liv digitalt. Ska vi få människor, inte minst yngre generationer, att förstå allt det underbara med att hänge sig åt Landskrona BoIS måste vi synas där de vistas.
– Sedan är vi en liten organisation, vi förfogar inte över Malmö FF:s resurser direkt, och alla som har förmånen att arbeta med Landskrona BoIS måste se det som en liten livsstil.
Rasmus Alm om att möta Messi – och att sluta cirkeln i Landskrona
Kontaktuppgifter:
Christoffer.ekmark@skanesport.se