Midhat Kuduzovic om HIF:s kommunikation: ”Informationsflödet blir allt snabbare”
När de flesta stora traditionella medier går på knäna och skär ner på sin sportbevakning blir det allt viktigare för elitföreningar att utveckla sin egen kommunikation.
I HIF är Midhat Kuduzovic press- och kommunikationsansvarig. Här förklarar han sitt upplägg.
Finns det en strategi när det kommer till fördelningen av synlighet kring representationslag och andra delar av föreningen?
– Naturligtvis har vi en strategi kring detta. Vår ambition är att synliggöra alla delar av Helsingborgs IF då föreningen är mer än spelarna i representationslagen. I dagsläget är vårt herrlag det som dels genererar mest intresse men också mest intäkter, därför blir det naturligt att det som rör herrmatcherna syns oftare och mer än något annat. Dock har vi som mål, och tycker att vi uppnår det målet såhär långt, att exempelvis matchdagsrapportering ska vara jämställd mellan våra två representationslag.
– Naturligtvis har vi en strategi kring detta. Vår ambition är att synliggöra alla delar av Helsingborgs IF då föreningen är mer än spelarna i representationslagen. I dagsläget är vårt herrlag det som dels genererar mest intresse men också mest intäkter, därför blir det naturligt att det som rör herrmatcherna syns oftare och mer än något annat. Dock har vi som mål, och tycker att vi uppnår det målet såhär långt, att exempelvis matchdagsrapportering ska vara jämställd mellan våra två representationslag.
– Vi är medvetna om att vi har följare i olika målgrupper som följer oss av olika anledningar. Därför är det också viktigt att producera olika typer av innehåll som ska engagera dessa på respektive plattform. I takt med att vi utvecklat exempelvis vårt affärsnätverk och hållbarhetsarbete har det fått ta allt större plats på de plattformar där vi ser att vi når våra primära målgrupper med denna typ av innehåll.
Vilka plattformar fokuserar ni på och varför?
– Utöver vår hemsida, som även är kopplad till vår mobilapp, finns vi idag på Instagram, Facebook, Twitter/X, TikTok och LinkedIn.
– Utöver vår hemsida, som även är kopplad till vår mobilapp, finns vi idag på Instagram, Facebook, Twitter/X, TikTok och LinkedIn.
– Som elitförening behöver vi dels synas för att attrahera intresse som i sin tur ska leda till intäkter, dels skapa band och relationer till människor som ska vara över tid. I vår kommunikation ska vi också tilltala såväl de som följt föreningen under hela sitt liv som nya generationer och de som eventuellt kan bli intresserade men inte varit det i hög utsträckning hittills. Detta tror vi att vi kan uppnå genom dessa kanaler, undantaget LinkedIn som mer fungerar för partnerkommunikation.
Hur viktigt är det för klubben att ha sin egen grafiska profil och hur mycket jobbar ni med att använda den?
– Det är viktigt för oss i form av att man vill skapa en igenkänning genom olika element. Vi har samtidigt inte varit rädda för att förändra saker i den som vi känner behöver förändras. Det kan vara att addera till något nytt typsnitt vi arbetar med i vår grafiska kommunikation eller använda våra färger, som är svåra att kombinera på ett snyggt sätt i grafik, på annorlunda sätt.
– Det är viktigt för oss i form av att man vill skapa en igenkänning genom olika element. Vi har samtidigt inte varit rädda för att förändra saker i den som vi känner behöver förändras. Det kan vara att addera till något nytt typsnitt vi arbetar med i vår grafiska kommunikation eller använda våra färger, som är svåra att kombinera på ett snyggt sätt i grafik, på annorlunda sätt.
– I vissa fall har vi valt att enbart ha med något eller några element från vår grafiska profil för att både ha kvar någon typ av igenkänning men också skapa något nytt som sticker ut från mängden.
Mäter ni responsen från läsare/tittare för att utvärdera vad det är som folk vill ha?
– Ja, naturligtvis. Vi för månadsvis statistik på samtliga våra kanaler och går sedan tillbaka till att analysera varför siffrorna ser ut som de gör oavsett om de gått upp eller ner från föregående månad. Sedan finns det vissa typer av inlägg i sociala medier som vi helt enkelt måste göra och som vi på förhand vet inte kommer generera stort engagemang i form av interaktioner. Bakom dessa inlägg finns dock andra typer av incitament som man kan bedöma ifall de är värda att publicera eller ej.
– Ja, naturligtvis. Vi för månadsvis statistik på samtliga våra kanaler och går sedan tillbaka till att analysera varför siffrorna ser ut som de gör oavsett om de gått upp eller ner från föregående månad. Sedan finns det vissa typer av inlägg i sociala medier som vi helt enkelt måste göra och som vi på förhand vet inte kommer generera stort engagemang i form av interaktioner. Bakom dessa inlägg finns dock andra typer av incitament som man kan bedöma ifall de är värda att publicera eller ej.
Hur jobbar ni med spelare/ledare vid vinster respektive förluster?
– Vi har en ödmjuk approach oavsett resultat på planen. Våra spelare och ledare är alltid lika tillgängliga för media efter matcher och i våra kanaler får de i synas efter alla matcher. Sedan är det såklart oftast mer innehålla att kunna publicera efter en seger eller match där vi gjort mål än en match vi förlorar med 2-0.
– Vi har en ödmjuk approach oavsett resultat på planen. Våra spelare och ledare är alltid lika tillgängliga för media efter matcher och i våra kanaler får de i synas efter alla matcher. Sedan är det såklart oftast mer innehålla att kunna publicera efter en seger eller match där vi gjort mål än en match vi förlorar med 2-0.
Är all kommunikation tillgänglig, eller finns det sådant som bara riktar sig mot medlemmar (i så fall vad)?
– All kommunikation är tillgänglig förutom diverse medlemsexklusiva mejl. Det kan vara månadsbrev från klubbdirektör eller annan information som vi vill premiera de som är medlemmar med.
– All kommunikation är tillgänglig förutom diverse medlemsexklusiva mejl. Det kan vara månadsbrev från klubbdirektör eller annan information som vi vill premiera de som är medlemmar med.
Hur ser ni på det framtida behovet att utveckla klubbens egen kommunikation?
– Vi ser ett ständigt behov av utveckling i takt med att dels de digitala kanalerna förändras, informationsflödet blir allt snabbare och var vi står som förening just där och då. Å andra sidan har vi en ganska lång tid bakom oss då våra resurser blivit allt färre för varje år som går samtidigt som föreningens olika ben vuxit. Det är inte alltid lätt att få ihop den ekvationen men vi jobbar på så gott vi kan för att hela tiden bli bättre oavsett förutsättningar.
– Vi ser ett ständigt behov av utveckling i takt med att dels de digitala kanalerna förändras, informationsflödet blir allt snabbare och var vi står som förening just där och då. Å andra sidan har vi en ganska lång tid bakom oss då våra resurser blivit allt färre för varje år som går samtidigt som föreningens olika ben vuxit. Det är inte alltid lätt att få ihop den ekvationen men vi jobbar på så gott vi kan för att hela tiden bli bättre oavsett förutsättningar.
Foto: Bildbyrån.
Kontaktuppgifter:
Christoffer.ekmark@skanesport.se