Mikael Karlsson ny STCC-mästare efter kraschfylld final på Mantorp Park
Tesla-föraren Mikael Karlsson kröntes den 28:e STCC-mästaren efter en dramatisk och kraschfylld STCC-final på Mantorp Park.
– Det känns helt otroligt! Vi har varit snabba hela säsongen och Brink Motorsport har gjort ett otroligt bra jobb. Helt underbart att kunna få dela detta med dem. Sista tävlingen var rätt lugn faktiskt och jag passade på att ta en push-to-pass för skojs skull. Det känns bra overkligt att kunna säga att vi är STCC-mästare 2024, säger Mikael Karlsson.
Dramatiken började redan på första varvet i första tävlingen när Tobias Brink, som ledde mästerskapet inför finalen, kraschade spektakulärt efter en incident med BMW-föraren Calle Bergman.
Detta tvingade Brink Motorsport i en kamp mot klockan om att reparera bilen till sista tävlingen och hålla titelhoppet vid liv. En heroisk insats av teamet, där till och med Tobias Brink själv deltog i reparationsarbetet, möjliggjorde start i sista tävlingen – men det var tyvärr inte nog.
Tobias Brink slutade på sjunde plats i sista tävlingen efter ännu en incident på första varvet, denna gång med Axel Bengtsson som tvingades bryta. Brink Motorsport-föraren fick nöja sig med bronsmedaljen i STCC 2024.
– Jag är väldigt glad för Micke men självklart besviken för min egen del. Jag kom till finalen och trodde att guldet var ganska säkert. Men sen blev jag avkörd i första tävlingen och vi slet som djur för att få bilen redo till sista tävlingen. Tyvärr fanns inte greppet där då vi fick byta däck och jag kunde inte utmana om segern, säger Tobias Brink.
Jimmy Eriksson avslutade säsongen med en stark seger och säkrade STCC-silvermedaljen i sin STCC-debutsäsong. Brink Motorsport-föraren är den mest segerrika föraren i årets säsong med totalt fyra förstaplatser.
– Riktigt kul att sluta säsongen på topp och ett stort grattis till Micke! Självklart var titeln det jag främst siktade på, men efter att ha tävlat flera år utomlands i GT kunna komma till STCC och utmana om titeln känns bra. Nu laddar vi vidare för ett spännande 2025, säger Jimmy Eriksson.
För fjolårsmästaren Robert Dahlgren blev 2024-säsongen hans sämsta på 15 år med fjärde plats totalt. En ljusglimt var dock farten i sista tävlingen där CUPRA Sweden – PWR-föraren körde upp sig från åttonde plats till en stark tredjeplats.
– Det har varit berg- och dalbana hela året. Vi började jättestarkt i Göteborg, men sedan träffade vi inte rätt helt enkelt. Men att avsluta säsongen med att klättra från åttonde till tredje plats och säkra min 125:e pallplats känns inte helt fel. Vi har helt klart hittat något och 2025 kan bli intressant, säger Robert Dahlgren.
Alexander Graff slutade säsongen som bästa Exion Racing Volkswagen-förare på femte plats i mästerskapet medan Månz Thalin blev bästa Exion Racing BMW-förare på nionde plats.
Brink Motorsport säkrade teammästerskapet redan under förra tävlingen på Ring Knutstorp och avslutar säsongen på 479 poäng, 231 fler än CUPRA Sweden – PWR som säkrar teamsilvermedaljen medan Exion Racing Volkswagen tar hand om bronsmedaljen.
Mikael Karlsson blir i dag en av bara 12 förare som kan titulera sig STCC-mästare jämsides namn som Richard Göransson, Jan ”Flash” Nilsson, Roberto Colciago och Mattias Ekström.
Brink Motorsport-föraren blev SM-mästare med sju poängs marginal över Jimmy Eriksson och 21 poäng över Tobias Brink. Detta är första gången någonsin i STCC som ett team säkrar topp tre platser i förarmästerskapet.
Foto: Anders Helgesson/STCC
Kontaktuppgifter:
red@skanesport.se