Juniorer, simracers och MC-förare testar elektriska STCC-bilar i Try Out
Sju lovande juniorer och mästare från olika motorsportklasser fick testa elektriska STCC-tävlingsbilar under STCC Try Out på Ljungbyheds Motorbana.
– STCC Try Out är en nyckeldel i återväxten av svensk motorsport där vi erbjuder juniorer och mästare från många olika kategorier möjligheten att testa STCC och få en inblick i elektrifierad elitracing, säger Micke Bern.
– STCC Try Out är en nyckeldel i återväxten av svensk motorsport där vi erbjuder juniorer och mästare från många olika kategorier möjligheten att testa STCC och få en inblick i elektrifierad elitracing, säger Micke Bern.
– Körningen ger dessutom STCC-teamen en bra möjlighet att kunna knyta an nya talanger till deras satsningar och jag hoppas att vi ser minst en av dessa förarna på startlinjen under STCC-premiären på Göteborgs gator 2025.
Siri Hökfelt, som kör sin andra säsong i elektriska juniormästerskapet NXT Gen Cup, fick sätta sig bakom ratten på STCC-mästarna Brink Motorsports Tesla Model 3.
Siri Hökfelt är med i Brink Motorsports juniorprogram tillsammans med Oscar Pedersen, den nuvarande ledaren av kinesiska Formel 4-mästerskapet, som också deltog i testet.
– Det var bara jättekul. Det kändes jättebra, bilen var häftig att köra och jag är jättenöjd efter mina varv. Det ger helt klart mersmak för framtiden, säger Siri Hökfelt i ett pressmeddelande.
Det var inte bara förare med erfarenhet från fyra hjul på plats då Pro Superbike-mästaren Jesper Pelijeff fick möjligheten att köra elektrisk tävlingsbil för första gången någonsin under testet.
Den flerfaldiga SM-mästaren tävlar för BMW Nordic Superbike Team i Pro Superbike och fick testa Exion Racings BMW i4 under STCC Try Out.
– Det kan vara en av de ballare sakerna jag gjort i livet faktiskt. Jag var riktigt imponerad av greppet och kraften. Otrolig känsla, riktigt coolt. Jag har fokus på att tävla på två hjul, men varför inte STCC om möjligheten uppstår, säger Jesper Pelijeff.
Dino Karlsson, som har tävlat i KZ under 2024, representerade kartingförarna under testet och fick även han köra Exion Racings BMW i4.
– Det var ett bra test! STCC-bilarna har ju sjukt mycket tryck ut ur kurvorna. Går man på lite för hårt så kommer baken direkt. Det var kul att få möjligheten att testa och jag vill absolut köra mer i framtiden, säger Dino Karlsson.
Nykrönta Valeryd Legends Cup-mästaren Dennis Byqvist fick köra Exion Racings Volkswagen ID.3 som Alexander Graff tog till femte plats totalt i STCC 2024.
– Bilen var rolig att köra, känslan var bra. Det kändes lite bekvämt direkt, den var lekfull och man kunde köra på sladd. Jag har aldrig kört karossbil på bana innan, det var riktigt kul och ger mersmak, säger Dennis Byqvist.
Calle Calberg, årets STCC ESPORTS-mästare som också tävlar i ett elektrifierat rallymästerskap i Tyskland, fick sätta sig bakom ratten på Exion Racings BMW i4.
– Bilen var fantastiskt kul att köra och fy fasen vilken känsla det var. Jag har åkt lite asfalt under min rallysatsning ute i Europa, men inget som är i närheten av det här. Absolut kan jag tänka mig att köra bana om möjligheten finns. Såklart är huvudfokus fortfarande helt inställt på rally, men det är grymt häftigt att prova allt motorsporten har att erbjuda. Alla sporter har sin charm och jag gillar verkligen finliret i racing, att leta tiondelar i varje kurva. Det är också något jag tror jag kan ha nytta av på rallysträckorna, säger Calle Carlberg.
Radical Cup Scandinavia-mästaren Johan Leander körde Exion Racings Volkswagen ID.3 under testet på Ljungbyheds Motorbana.
– Testet var superskoj. Jag tog det rätt lugnt på den blöta banan, men vilka bilar det är att köra! Jag visste inte riktigt vad jag skulle förvänta mig med att köra elbil på bana, men det var riktigt kul. Det gav mersmak. Jag tryckte på push-to-pass en gång, man kände verkligen att bilen har mycket att ge, säger Johan Leander.
Foto: Oscar Malmlund
Kontaktuppgifter:
red@skanesport.se