Goda förutsättningar att Final4 musklar till sig
ATG Svenska Cupen har nyss gått i mål med herrarnas Final 4. Den 1-2 mars är det damernas tur, i Estrad i Alingsås.
Detta är andra året med ett Final4-upplägg och det är lätt att stirra sig blind på de skönhetsfläckar som finns. Jag har själv rusat in i den fällan. Men jag ställer mig trots allt, med lite distans, väldigt positiv till cupens utformning och framför allt: framtid.
1650 åskådare var på plats när Ystads IF tog andra raka guldet. Vad kan det ha varit i hemmaklacken? Drygt 300 personer?
Alingsås kom med en fin klack som satte färg på hela eventet. All cred till den delegation med ungdomar på 20 man som höll igång i 60 minuter *2.
Önnered hade en liten tårtbit som klappade igång då och då och OV Helsingborg hade 200 man på läktarna när klubbens största framgång någonsin bärgades.
Det är naturligtvis lätt att peka finger och utmåla Final4 som ett publikt fiasko, men var det verkligen ett misslyckande? Var det inte bara ett nödvändigt kort steg ur den kvicksand som sporten sjunkit ner i?
För mig är Final4 fortfarande ett projekt som är under uppbyggnad. Cupen måste få status. Upplägget måste få sätta sig. Det kommer inte av sig själv i en tid för svensk klubbhandboll i många fall går knäna.
Visst visst. Hade Hammarby och IFK Kristianstad varit med hade det kommit ett par hundra åskådare till, men om formatet får chansen i förslagsvis tre år till tror jag att det inte kommer spela så stor roll vilket av topplagen som är på plats. Arrangemanget ska kunna locka till sig fullsatt hall ändå. Åtminstone om finalerna spelas vidare i Halmstad på herrsidan.
Just nu får jag intrycket av att arrangemanget mest ska genomföras och hitta någon form av identitet. När cupen ”satt sig” i Handbollssverige borde det väl finnas goda förutsättningar för att växa. Just nu är cupen på jäsning. När den är färdiggräddad återstår att se, men varför stressa?
Det finns många små detaljer som borde kunna få Svenska Cupen att lyfta. Som exempelvis…:
* Klubbarnas arbete.
Låt oss säga att alla klubbar kan få med 100 man i respektive klack. Jag vet om att OV, Alingsås, YIF och Önnered har potential till det. Kanske genom någon form av centralt samarbete som subventionerar resor och uppehälle. Kanske genom ett strategiskt arbete från klubbens sida. Det finns hur som helst potential till betydligt större supporterklickar som sätter färg på arrangemanget.
Kan klubbarna få hjälp av förbund och arrangörer att skapa ett mervärde för supportrar även utanför handbollsarenan borde det gå att få flera att komma och stötta sitt lag.
* Marknadsföringen
Här får nog alla parter se sig själva i spegeln och ställa sig frågan: vilka saker måste bli bättre till nästa år?
Det gjordes i ärlighetens namn rätt tafatta försök att marknadsföra Final4. Både från centralt håll och från de enskilda klubbarna. Men inte heller SVT som sände samtliga matcher och ATG som har sitt namn på cupen satte in något tungt artilleri för att få ljus på cupen.
* Media måste komma ombord på cupbåten
Finalpassen sändes på SVT2. Det går det minsann inte att klaga på och det ska bli intressant att ta del av tittarsiffrorna.
Men i pressrummet var det gott om plats.
* Ystads Allehanda hade en lurblåsare på plats första dagen och två den andra. Rutin.
* HD var inte på plats är OV tog sin största framgång någonsin.
* Alingsås Tidning var… hahaha. Såklart var de inte på plats. Förfallet består i staden som ska arrangera damernas final.
* GP. Frånvarande som vanligt, men hade åtminstone ett par artiklar på sajten.
* Handbollskanalen. Framför TV:n antar jag.
* TT: Rapporterade inte rad till landets alla lokaltidningar.
* SVT Text-tv: Noll och intet.
* Bildbyrån: Skickade en man till lördagen.
* Aftonbladet: Den bildskygge Johan Flinck var på plats, men enbart som handbollsfarsa när sonen Edvin var med och bidrog till OV Helsingborgs brons.
Jag och krönikör Claes Andersson åt LIDL’s finchoklad för resten av landets handbollsmedia, tillsammans med lokala Halmstadsport.se och en av dagarna även Hallandsposten.
Precis som med upptaktsträffarna (som skrotats) tror jag att det går att göra media till en del eventet och få hjulen att snurra. Om det är föreläsningar, paneldebatter, nyheter som presenteras i anslutning till matcherna eller någonting annat går alltid att diskutera.
* Samarbetspartnern
Det heter ATG Svenska Cupen och har så gjort i tre år nu.
Men kontraktet mellan Svensk Handboll och ATG går ut i sommar och jag får signaler om att det inte blir en förlängning på två år vilket det finns en option om.
Det skulle i längden påverka mycket mer än bara cupen, som jag fick intrycket av inte hade varit möjlig att starta upp utan en stark huvudsponsor.
Nu har inte ATG nyttjat sin egen cup speciellt väl. Och det ska man vara på det klara med: handbollen skulle må bättre med en central partner som själva lyfter fram sporten o-r-d-e-n-t-l-i-g-t. Min personliga uppfattning är att ATG:s handbollsengagemang har varit fjuttigt och oengagerat. För att använda snälla ord. Man kan med rätta ifrågasätta Hasse Lord Skarplöth, CEO på ATG, som 2021 sa: ”Tillsammans med Svensk Handboll vill vi nu utveckla upplevelsen både på och utanför handbollsplanen”.
Men ett företag som inte ens har liveodds till sitt eget Final4 (semifinalerna) bidrar inte till att ”utveckla upplevelsen”. Det har inte funnit en kreativ tanke på ATG:s marknadsavdelning. För jag räknar inte en liten tipsstudio med ”Zacke” då och då som en stark upplevelse.
När, eller om, handbolleb får en ny samarbetspartner som investerar i sitt redan befintliga engagemang i sporten finns det stora vinster att göra för alla inblandade. Om det är ett annat spelbolag som tar över sponsorskapet är kartan ritad, men spelbolagsmarknaden har förändrats kraftigt de sista tio åren. Och handbollen jobbar i motvind med sin attraktionskraft och har numera extremt svårt att nå landslagstittarna med klubbhandbollen. Handbollen börjar bli en curlingsport – något folk bara ser vid stora mästerskap…
Om det skulle bli Betsson Svenska Cupen, för att kasta ur mig någonting, så har jag svårt att se hur en marknadschef där skulle kunna behålla jobbet efter att ha behandlat cupen som ATG gjort.
***
Att sitta och hoppas att de stora publiklagen kvalificerar sig är inte lösningen. Det är en bonus. Det är ett ben man kan luta sig mot med lite tur, men för mig är formatet med cupspel att det ska vara någonting som inte följer seriens inrutade logik. Jag gillar att det är fria lottningar och ett litet handicapsystem med shootouts. Jag vill ha möjligheten för små lag att kunna ta sig till Final4. Jag vill kunna se Plymouth kunna slå ut Liverpool, som skedde i FA-cupen häromdagen, och är övertygad om att handbollen mår bra när OV Helsingborg tar brons och att kanske Real Hallby gör någonting liknande i damernas upplaga.
Sedan är det säkert klokt att lyssna på vad spelare, ledare, klubbar och publik tänker om det nuvarande formatet.
Många gnäller på att det är idioti med shootouts när två lag fram samma division ska mötas och det är väl en sådan liten detalj man kan offra för att göra deltagarna med till lags (även om jag personligen inte har ett dugg emot det). Sedan finns det många som vill se herrarnas och damernas Final4 samtidigt eller åtminstone i anslutning till varandra. Det känns lockande.
Adderar man allting: bättre engagemang hos förbund, klubbar och partners som går all in samt lärdomen av de förta åren så får cupen på sikt mer status – då borde det finnas goda förutsättningar att Final4 musklar till sig.
Det finns mycket positivt att bygga vidare på och Final4 2025 var ett litet steg i rätt riktning.
Ekmarks tio punkter efter YIF:s cupguld: ”En sushibuffé på en sumobrottarkonferens”
Kontaktuppgifter:
Christoffer.ekmark@skanesport.se