Fler kan vara med när Glumslövs FF växer med hjälp av Akea: ”Örevångs IP ska bli en samlingsplats för alla ungdomar”
För näringsliv och föreningsliv jobbar tillsammans händer bra saker.
Det är samspelet mellan Glumslöv FF och Akea ett av många exempel på.
Lotta Hansson är kassör och en av många eldsjälar i Glumslövs FF.
Berätta kort om hur föreningen mår för dagen?
– Glumslövs FF är en förening som har en stabil ekonomi, vi har ca 300 aktiva och 45 tränare/ledare i en by med ca 2 350 invånare. Vår förening håller nästan enkom på med fotbollsträning för ett åldersspann på mellan 4 – 54 år. Vi har även vid några tillfällen varit involverade i fritidsarrangemang för att stötta och måna om våra ungdomar. Det har bland annat varit fritidsverksamhet på fredagar och nattvandring på helgerna. Just nu har inte behovet varit så stort men det förändras ju över tid och vi försöker alltid ställa upp när det behövs.
– Vi har ett motto; ”På lika villkor” i betydelsen att vi inte gör skillnad på tjejer och killar utan det är samma förutsättningar oavsett gällande träningstider, ekonomi och material. Kan tyckas som en självklarhet men så har det inte varit och är fortfarande inte i alla föreningar.
Hur ser samarbetet med näringslivet ut och hur har det utvecklats i takt med att Glumslövs FF växt?
– Glumslövs FF är egentligen en relativt ung förening. Fotbollssektionen bröt sig ur ”moderföreningen” GGIF (Glumslövs Gymnastik och idrottsförening) 2008 då man insåg att fotbollen växt och fortsatte att växa så att det var nödvändigt med utökade träningsplaner. Landskrona kommun hade inte planer på att anlägga någon konstgräsplan i Glumslöv förrän runt 2012-2013 vilket de som då var aktiva tyckte var alldeles för sent.
– Det var då vårt samarbete med näringslivet startade. Man ansökte om sponsring från olika företag och man sålde konstgräsbitar till byns invånare. Men det är klart att det inte gick att få ihop tillräckligt med pengar bara genom dessa åtgärder utan man ansökte om ett lån där kommunen var generös och gick in som borgenärer. Det hela blev en succé och vi har, mycket tack vare dessa entreprenörer, en konstgräsplan som varit till oerhört stor nytta. Efter det har vi sakta fått en struktur på våra sponsorer och i flera fall haft ett långvarigt och givande samarbete genom åren. Bland annat med Akea. Därmed inte sagt att det inte finns mycket mer att göra och att vi kan bli mycket bättre på att skapa samarbeten med flera aktörer.
Vad betyder just Akea för föreningen?
– Akea är en bra och generös sponsor som vi har haft ett långt samarbete med. De, precis som vi, har ju genomgått en del förändringar och styrde för några år sedan upp sina sponsorengagemang, vilket nog var både nödvändigt och bra med tanke på hur många föreningar som får deras stöd och jag tänker att förfrågningarna inte blir färre. Vi känner en trygghet med att Akea stöttar större klubbar men även seriösa mindre klubbar som sliter hårt, på ideell basis, för att få det att bli bra för våra barn och ungdomar.
Vilka särskilda investeringar har ni kunnat göra med medel från sponsorer? Finns det exempelvis flera projekt eller saker som Glumslövs FF genomfört/skaffat som inte hade varit möjligt annars?
– Vi kunde för några år sedan bland annat anlägga ett utegym och hinderbana då vi vill att Örevångs IP ska bli en samlingsplats för alla ungdomar i byn och inte ”bara” för dem med ett fotbollsintresse. Vi har även kunnat bygga två sarger för 3-mot-3-spel som används flitigt av våra yngsta spelare. OCH till spontanfotboll av alla. Vi har även kunnat ge lite extra till våra deltagare på fotbollsskolan då Akea har skänkt fotbollar så att de pengar som det hade kostat oss kan gå till mellanmål, och en lägre anmälningskostnad. Vi vill ju att det ska vara möjligt för alla att vara med. I de fall det skulle saknas medel så har vi en skohylla där man kan ställa dit fotbollsskor som blivit för små och köpa skor när någon saknar eller har vuxit ur sina egna, för 50 kronor.
– Det är frivilligt, men med de pengarna kan vi betala någons anmälningsavgift eller medlemsavgift. En typ av återvinningssystem. Och nu senast- ett ”aktivitetstält”. Ett tält som skyddar mot väder och vind och kommer att bli till stor nytta vid våra egna arrangemang som cuper, julmarknad och fotbollsskola. Vi anordnar fotbollsskolan för ungdomar 2021-2010, för 20 året i rad och den pågår under tre dagar och där vädret kan skifta stort. Vi är verkligen tacksamma och nöjda över den sponsringen. Också!
Hur bör man som förening arbeta för att skapa långsiktiga relationer med företag i näringslivet? Ni har ju uppenbarligen en bra relation med just Akea?
– Vi tror att det är viktigt att visa att man är seriös, ärlig och har en uttalad policy och mål att vi jobbar med och för barn- och ungdomar. Att det sedan blir en förening som tilltalar seniorer och ”oldboys och girls” anser vi vara en fjäder i hatten. I vårt fall är det inte de som får del av ev. sponsorpengar men det är ändå viktigt att ha en bredd. Det är också viktigt att informera ett företag som sponsrar vår förening om hur det går i föreningen och att man står för vad man sagt och att pengarna eller produkten ska användas till. Och givetvis, som i alla samarbeten, vad kan vi göra för företaget? Hur kan vi exponera deras logo och företagsnamn?!
Linero IF växer med hjälp av Akea och lokalt näringsliv – ”En stor bidragande faktor”
Kontaktuppgifter:
Christoffer.ekmark@skanesport.se