Marcus Nilsson om Sparbanken Skånes sponsring av Broloppet, den jobbigaste sträckan – och upploppsfighten mot VD:n
40.000 löpare.
En bro.
Ett halvt marathon.
På söndag går Broloppet av stapeln och en som tränat hårt inför det är Marcus Nilsson på Sparbanken Skåne – som också är guldsponsor till loppet.
Ett av Skånes största idrottsarrangemang äger rum nu på söndag den 15 juni.
På den 25 år gamla Öresundsbron ska 40.000 löpare springa de dryga 21 kilometrarna. En av dessa är Marcus Nilsson, marknadschef på Sparbanken Skåne.
Först och främst – varför sponsrar Sparbanken Skåne Broloppet?
– Med Skåne som vår hemmaplan vill vi självklart vara närvarande och engagerade när det händer spännande, roliga och för Skåne utvecklande saker. Därför känns det naturligt att vara en del av Broloppet 2025, ett på många sätt unikt arrangemang.
Är ni fler atleter från banken som ska delta?
– Vi är några stycken som skall springa, bland annat jag och min kollega Jane Oredsson. Och så skall även vår VD Rasmus Roos springa så klart!
För din egen del – vilka är dina främsta meriter inom löparvärlden?
– Meriter vet jag inte, men jag har ett personligt rekord på 1:38 på en halvmara. Men det var länge sen nu…
Att löpa just på bron måste vara speciellt. Har du någon favoritsträcka och/eller sträcka som du fruktar?
– Det jag kan känna är att tunneln med sina dryga spikraka fyra kilometer kan bli en tuff start, men att sedan att få springa över vattnet skall bli en ren njutning.
Om du och VD Rasmus Roos av en ren slump svänger in på upploppet, 100 meter före målgång, samtidigt – hur viktigt skulle det vara att vinna den spurtstriden?
– Jag får se till att komma in före honom på upploppet, för risken är stor att jag skulle förlora en spurt…
Kontaktuppgifter:
Christoffer.ekmark@skanesport.se