Den nya tidens underhållning
Spelmarknaden är under ständig förändring och den revolution som skett under de senaste 40 åren är smått overklig. Från att ha lämnat in stryktipskupongen med tipset flera dagar innan matcherna spelades och lottodragningar live i TV med kändisar som drog ”tilläggsnummer” ur en skål – till omedelbara upplevelser när som helst och var som helst.
Vad kom först, hönan eller ägget?
Först kom TV:n och digitaliseringen, sedan internetrevolutionen som fortfarande pågår och präglar hela vår samtid. Spelbolagens utveckling och med den möjligheten att ta del av ett casino online istället för att vara på plats rent fysiskt har varit enastående. Ingen behöver nu vara finklädd i lokaler med dresscode, beställa martinis för 200 kronor per glas – och betala inträde. Nu är det bara att sätta sig på bussen, i soffan eller på stranden och logga in.
Men att erbjuda casinon online med all tillgänglighet som följer i det innebär att bolagen ifråga måste ha olika versioner av samma produkt.
Ett casino för den stationära användaren som använder en dator. Ett casino för den som rör på sig – ett casino anpassat för mobilen. Det senare finns det vissa utmaningar med att få till ordentligt och upplevelserna i casinos på mobilen kan verkligen skilja sig åt. Det kallas för responsiv design, alltså att casniot känner av vilken mobiltelefon (det finns mängder med storlekar) och anpassar sig efter det. På en mindre skärm med annorlunda mått påverkas hela upplevelsen, inte minst sett till visuell framtoning – alltså hur snyggt det ser ut. Men även hela infrastrukturen kring sajten måste fungera. Det ska vara säkert att logga in, det ska kännas väldigt tryggt och enkelt att göra överföringar (insättningar och uttag).
Lyckligtvis finns det hjälp i sammanhanget där seriösa aktörer på nätet listar vilka mobilcasinon som fungerar bäst. På de sidor som gör detta sammanfattas alla de mobilcasinon som verkar med svensk licens, vilket är ett grundläggande krav för att kunna spela tryggt och säkert.
Men de bedöms också från aspekter som välkomstbonusar, variation och rättvisa spel, hur de olika livespelen fungerar och hur det fungerat med allmän användar-tillgänglighet. Men också vilka casinon som erbjuder olika ekonomiska lösningar; exempelvis är swish en eftertraktad service. Det ger nämligen omedelbara transaktioner som kunderna upplever som tryggt.
Var letar kunderna och vad vill de ha?
Kunderna vill redan idag uppleva kontroll över sitt spelande. Tillgången till exempelvis olika statistikverktyg finns på en del sajter, men spås bli viktigare i framtiden. Hur mycket har man satsat under en viss period. Hur mycket har man vunnit – och på vad? Precis som spelare med enorm skicklighet inom sportsbetting som lutar sig mot statistik för sitt spelande så kan kunder på casnion också göra det. I det går det även att sätta gränser för sig själv och kanske få en pushnotis om man börjar närma sig en personlig insatsgräns.
Det kommer att vara mer eller mindre självklart att kunderna behöver logga in med bank-id, men även face-id eller andra inloggningssätt via din skärm är eftertraktade.
En av anledningarna till att spelbolagens stora satsning på mobilspel ägt rum de senaste åren är användarnas mönster. Mobiltelefonen tar allt större plats i hemmen i allt större åldersspann.
Det började med att spelbolagen noterade att det var fler som i rörelse spelade på sportbetting live än innan matcherna och casinospelandet följer samma mönster. De som spelade på liveidrott via mobilen växte kontinuerligt under 20 års tid och trenden fortsätter. Via mobilen går det att få notiser och upplevelser som inte går att få via datorn vilket gör att en del rentav föredrar mobilen numera.
Vad säger framtiden?
De flesta spelsajter delar inte med sig av exakt information, men på 15 år tros 80 procent av de kunder som regelbundet spelar ha gått från datoranvändande till mobil. Det stora undantaget är de som spelar poker, där det oftast används datorskärmar som gör det möjligt att ha uppe flera fönster samtidigt.
Utvecklingen inom mobilcasinon pekar på att taket inte är nått. Nästa generations användare kommer med ännu högre krav på mobilens funktionalitet. Säkerhet kommer att vara grundläggande, därefter upplevelser som kryddas med bild och ljud. En utmaning när många casinon erbjuder möjligheten att exempelvis spela roulette tillsammans med andra vid ett bord där deltagarna ska kunna kommunicera med varandra. Casinos online blir alltså mötesplatser och mer likt så som traditionella fysiska casninon har fungerat.
Kontaktuppgifter:
red@skanesport.se