Ekmark: ”20.000 är inte en bra siffra. Det är en dödsruna.”
I Svenska Cupen har det fallit en del storheter.
Att dagens version av IFK Kristianstad åkte ut mot Önnered kom inte som en chock, men det är ändå anmärkningsvärt att laget föll ihop så på hemmaplan.
Ett uttåg ur Europaspelet bara några dagar tidigare och domedagsprofetiorna ljuder över nejden.
En missräkning? Såklart.
En katastrof? Skärp er.
Handbollsligan har inte ens startat och IFK har tippats etta av aningslösa bloggare och dömts ut av den stora massan.
Om någon månad är laget inspelat och Markus Olsson tillbaka. Sedan återstår det att se om målvakterna kan utvecklas till toppmålvakter med ligans mått mätt. Jag är inte övertygad om det och jag undrar hur tongångarna går i truppen…
Den som sörjer Kristianstads uttåg hårdast är kanske gänget som ska arrangera Final4. 500-ish Kristianstadssupportrar i Halmstad försvinner nu från ekvationen och ersätts, om Önnered vinner sin kvartsfinal, av en minibuss från Frölunda.
Lägg därtill att Hammarby också är utslagna så kan vi stryka de två största publiklagen.
Herr publikfiasko har sannerligen bäddat för sig i Halmstad.
H65 Höör borstade av sig Kärra rätt smiditg är det ska bli intressant att se om trion Sävehof/Skuru/H65 kan undvika varandra i kvartsfinallottningen.
Jag är oerhört förtjust i Emma Nuhanovics spelstil och att H65 har både henne och Cassandra Tolllbring på mittnio den här säsongen blir intressant. Nuhaonovics samarbete med Shoai Hallberg är på en högre nivå än de flesta på M9/M6 i Handbollsligan – mycket såklart på grund av att de är tighta polare privat.
***
I dessa spalter har jag i flera år skrivit om det kontinuerliga förfallet av traditionell mediabevakning.
Och att ju fortare klubbarn själva inser hur verkligheten ser ut – desto bättre. De får helt enkelt skriva, filma, podda och så vidare om sin förening, sina lag, sina vinster och sina förluster själva.
Inte ens när saker utöver det vanliga händer kan de räkna med att uppmärksammas
Som när RIK går vidare ur gruppen i cupen, vänder på ett niobollarsunderläge mot Vinslöv på gör en mindre bragd genom att ta sig till kvartsfinal. En legendarisk klubb med stora profiler både på planen och på tränarbänken. Det finns många parametrar i RIK:s stora bedrift som lokaljournalister borde älska.
Ingen brydde sig. En robottext hit och skånsk media som skrev om Vinslövs perspektiv dit.
Det fick coach Mikael Franzén att morra till i sin mycket underhållande blogg (bokmärk den).
Han delar ut en liten pungspark till media i allmänhet och GP, Expressen, Aftonbladet, Handbollskanalen etc i synnerhet.
N-a-t-u-r-l-i-g-t-v-i-s förstår jag Franzén i grund och botten. Att presstödsfenomenet GP sover är bara rakt av uselt och i deras fall ett resultat av iskall nyhetsnäsa och svag prioritering – de har inga ursäkter. Göteborgarna är ändå rätt vana gällande det.
Klubbhandbollens dagar i Aftonbladet är sedan länge neddragna i absurdum och i Expressen är de helt utraderade. Det spelar ingen roll vad RIK gör i något sammanhang, rent sportsligt.
Glöm kvällstidningarna.
Förvänta er inte något från någon annan heller. 2024 är här och snart förbi. 2025 kommer vara ännu sämre.
Vi på Skånesport har två sajter i startgroparna; stockholmssport och göteborgssport. Konceptet är tänkt att vara liknande; gratis för alla och med annonser och olika typen av samarbeten som bekostar produktionen.
Intresset för andra klubbar än de i Fotbollsallsvenskan och SHL är nämligen gigantiskt. När vi har satt affärsmodellen kommer klubbar som RIK, Önnered, Heid, Sävehof, Bäcken, Västra Frölunda, Kaverös, Askim, Kortedala och fan och hans moster att stå i fokus. Ge oss ett par år, eller månader – eller om DITT företag vill vara med på vår resa, några veckor…
Vi har plattformen, vi har det redaktionella konceptet och vi har personalen. När det budgettekniska är på plats ser jag fram emot att sajterna tillsammans kan revolutionera svensk sportjournalistik.
Under tiden är det nu mer än någonsin upp till klubbarna att själva skapa content och sprida den. Det finns en miljard ungdomar som ”vill jobba med media”. Hitta dem. Hjälp dem. Sätt dem i arbete. Banka in i styrelsernas självgoda, insiktslösa, tafatta sinnen att man har en klubb att sälja, inte bara att driva. Inte bara till sponsorer som hostar upp pengar för den goda sakens skull – utan som i professionella sammanhang förväntar sig något mer tillbaka.
Då kan klubben styra informationen och viktigast av allt: mäta den. De kan visa upp svart på vitt, i realtid, vad deras varumärke är värt. Och det är garanterat mer än en kvartssidesreferat i GP som få av deras kärnföljare (och medlemmar) ändå läser… För snart har även den tidningen spelat ut sin roll i sitt nuvarande format och när Änglarna åker ner i Superettan kan man nog gå ner på tredagarsutgivning…
Vilken information man kan få ut av att mäta vad man gör? Mycket. Som att förra bloggen som vanligt hade majoriteten av sina läsare utanför Skåne. 71 procent övriga Sverige. 29 procent Skåne. 62 procent var män. 72 procent av dessa i åldrarna 18-45. Det går att bryta ner i många fler saker som gör att vi svart på vitt kan visa för potentiella kunder: e-x-a-k-t det här får ni för era pengar.
***
Ola Selby på Handbollskanalen har grottat ner sig i ”hönan av en fjäder-fallet” med REGO och Infront.
Jag har skrivit om det där missförhållandet till och från i ett drygt år. Inte för att jag har någon personlig agenda, vilket en del har gissat sig till, utan för att uppgiftslämnare kommer med information som är för intressant att ignorera – GP-stylée. Det finns en nyfikenhet för hur det ser ut bakom kulisserna.
Jag vet. För vi mäter allt.
Regos VD Magnus Grahn har jag i flera år haft en bra dialog med.
Nu kommer Handbollskanalen med flera intressanta nyheter efter att ha rotat i skiten.
1. Infront hävdar att de har 20.000 prenumeranter på Handbollsligan.live.
2. Infront har inte betalat vad de ska betala till Rego (summor i miljonklassen).
Det är intressent av flera anledningar, för de visar viken darrig bas svensk klubbhandboll står på. Jag undrar fortfarande exakt hur hemmakommentering ska ske exempelvis. Har man en egen grafiker som sköter tid, klocka, mål och så vidare – då fungerar det bra. Men kommer det att bli så? Inom fotbollen är kommentatorerna sina egna grafiker och de sändningarna är i sammanhanget bedrövliga.
Tills vidare är det samma personal som blivit ombokade, men det vi inte vet är viken teknik som ska användas. Mycket k-a-n gå fel inför veckans premiärsändningar.
Infront har inte tjänat pengar nog, DMC har en billigare lösning i framtiden (antar jag, med billigare personal/teknik) och då var valet enkelt för Infront att göra förändringen. För fler kunder verkar ju inte komma in.
Allt tyder på det vi varit inne på i månader: handbollsligan.live går inte ihop med produktionskostnader i förhållande till intäkter. Det räcker med att ha örat mot marken bara det minsta för att dra den slutsatsen.
Rego ska för övrigt, vad jag hört, komma med ett officiellt uttalande inom kort. Hittills har de konsekvent valt att inte uttala sig – inklusive till mig. Det ska bli väldigt intressant att se vad de säger.
Infronts uppgifter om 20.000 prenumeranter är svårtolkat.
Min första tanke: jag tror inte en sekund på vad någon säger i dessa sammanhang. Det är utgångspunkten.
Att sedan Svensk Elithandboll inte har insikt i ovan nämnda händelser, statistik eller siffror är som det är, men det är en svaghet att inte ha mer insyn. Det blir allt mer uppenbart. En svaghet för dem – och för sporten.
Sedan målas det upp att 20.000 prenumeranter är en bra siffra.
Ha! För vem då? Ärligt talat?
Fördelat på ligornas 14 herrlag och 12 damlag – och all svensk handbollspublik utöver de som är knutna till en elitklubb?
För mig är det det optimala beviset på vilken fullständig katastrof det blivit av att inte nå ut till Svensson-tittarna.
20.000 prenumeranter ser svensk klubbhandboll, hävdar Infront. Ok, låt oss för en sekund låtsas att det stämmer. Då har vi hundratusentals, eller miljontals, som INTE ser (eller åtminstone betalar för) en sekund av svensk klubbhandboll. Under minst fem års tid.
20.000 är inte en bra siffra. Det är en dödsruna.
Hur många som ser på Handbollsligan via IPTV kan vi bara gissa. Kanske är det minst lika många? Kanske mer?
Enligt en rapport från Svensk Medieanalys har antalet IPTV-abonnemang i Sverige ökat med över 50 procent de senaste tre åren. 2023 uppskattades det att cirka 1,5 miljoner svenska hushåll använd sig av IPTV. 2024 har den siffran knappast minskat och jag vet måååånga aktiva inom handbollen, däribland flera elittränare, som ser på handboll just via IPTV. Lojaliteten är om inte utraderad så åtminstone sällsynt. Alle man för sig själv.
Minns ni EM-finalen 2022 mellan Sverige och Spanien? Den sändes i TV6 och hade som mest 2.106.000 tittare. Där har ni den absoluta peaken på svenskt handbollsintresse.
Idag har vi mindre än en procent (!) av den publiken som följer all svensk klubbhandboll i elitsammanhang via Handbollsligan-live. Om Infronts uppgifter ens stämmer.
***
Jaja. Nu är det snart premiär. Kan HK Malmö få till en urladdning på hemmaplan och störa Önnered? Vi får väl se. Ni vet åtminstone var ni kan läsa om matchen…
Kontaktuppgifter:
Christoffer.ekmark@skanesport.se

