HIF värvar Amanda Alm från OV Helsingborg: ”Där finns något alldeles speciellt”
Hallå där Amanda Alm – som tar steget från OV Helsingborgs organisation till Helsingborgs IF.
En Stockholmstjej i Helsingborg. Vad har du för bakgrund?
– Jag är i grunden en hästtjej och har tillbringat stora delar av mitt arbetsliv inom hästbranschen. När jag flyttade till Helsingborg för tio år sedan – faktiskt tack vare OV Helsingborg – började jag arbeta på Christinelund Dressage, en stor dressyranläggning utanför Viken. Jag höll mig kvar i hästvärlden fram till för ungefär fyra år sedan, då jag bytte stallet mot handbollshallar och började arbeta för OV Helsingborg.
Först och främst. Vilka roller har du haft i OV Helsingborg under åren?
– Jag började som kommunikatör och ansvarig för våra sociala medier. Därefter tog jag över ansvaret för allt material i klubben, både för senior- och ungdomsverksamheten, och var med och drog igång vårt B2B-arbete på allvar – med allt vad det innebär.
– Tillsammans med min parhäst Mats Svensson har jag också haft ansvar för våra elitarrangemang, där jag dessutom agerat både speaker och DJ. Så jag tar gärna på mig äran för Mickey-kuppen mot Micke Andersson som jag vet att du älskar! Och i år har Toni (Johansson, tränare) till och med låtit mig sitta med på bänken som materialare – så det är väl egentligen bara V9-positionen som saknas innan jag hunnit testa det mesta i klubben!
OV Helsingborg har haft en fantastisk säsong rent sportsligt med brons i cupen och semifinal i slutspelet. Vilka steg tycker du rent allmänt att klubben har tagit det senaste året?
– Jag tycker att klubben har vågat utvecklas i takt med de sportsliga framgångarna. När resultaten förbättras får man automatiskt fler ögon på sig – och med det kommer också högre krav, både internt och externt. Då funkar det inte att bara köra på som man alltid har gjort, utan man måste våga tänka nytt.
– Det som verkligen har märkts det här året är våra arrangemang och arbetet med att få publiken på plats. Vi har sett fler egna ungdomar på läktaren, fler partners som faktiskt kommer och kollar på matcherna, och en mer engagerad publik överlag, bara ljudnivån hos publiken under slutspelet var något unikt i handbolls Sverige! Men det känns som om det snackas handboll i Helsingborg igen – och det är inte bara tack vare lagens succésäsonger, även om de självklart har hjälpt till.
– Klubben har också påbörjat ett viktigt arbete med att bygga en starkare klubbkänsla, både internt och externt. Alla i och runt klubben – spelare, ledare, funktionärer, föräldrar och partners – ska känna sig som en del av OV. Även om det är spelarna som presterar på planen, så har framgångarna verkligen varit ett resultat av ett gemensamt arbete. Det känns i väggarna, och det är häftigt att fått vara en del av det.
Du har även en roll i Svenska Handbollslandslaget sedan flera år tillbaka. Berätta!
– Det började under pandemin, när jag tillsammans med handbollslegendaren Staffan Olsson körde livesändningar i landslagets sociala medier under herrarnas VM i Egypten. Vi intervjuade olika handbollsprofiler – både svenska och internationella – och snackade upp kommande matcher. Nikola Karabatic var en av gästerna – bara en sån sak!
– Efter det höll jag i några digitala presskonferenser, och när ATG klev in som huvudsponsor fick jag frågan om jag ville jobba som insidereporter för både dam- och herrlandslagen under mästerskap. Det har också hänt att jag fått hoppa in som vikarierande presschef när Daniel Vandor varit upptagen.
Så jag har fått uppleva allt från EM-guld i Budapest till hemmamästerskap med både damerna och herrarna – otroligt häftiga upplevelser som jag är enormt tacksam för!
Berätta om vad du kommer att få för roll i Helsingborgs IF?
– Jag kommer att arbeta som marknadskoordinator, med fokus på vår B2B-del, biljettförsäljning och publikrekrytering – alltså hur vi får så många som möjligt att vilja komma till Olympia.
– En viktig del av rollen blir att skapa roliga och minnesvärda upplevelser för alla med HIF-hjärta, både stora och små. Tillsammans med teamet som jobbar kring matcharrangemangen kommer vi att temasätta matcher, skapa happenings och se till att det händer något extra runt omkring – oavsett vem du är eller varför du kommer.
– Utöver det kommer jag också att jobba med HIF-shopen, både med sortimentet och olika kampanjer riktade till våra fans. Det ska bli otroligt kul att få vara med och utveckla helhetsupplevelsen på Olympia!
Vad ser du mest fram emot med ditt arbete hos Helsingborgs IF?
– Sedan jag flyttade till Helsingborg har jag imponerats av det passionerade engagemanget i staden för fotbollen. När det är matchdag märks det överallt – det är röda halsdukar, matchtröjor och flaggor från lägenhetsbalkonger som visar att här finns ett äkta hjärta för HIF. Och man kan ju inte låta bli att nämna kortsidan, Södra Stå, där finns något alldeles speciellt med fans som ständigt stöttar både i med och i motgång. Att vara en del av en förening som betyder så mycket för så många känns både viktigt och inspirerande. Jag ser verkligen fram emot att bidra till att skapa fler minnesvärda stunder och få både spelare och fans att känna att Olympia är deras hem – på planen och utanför.
– Sen är det klart att det också känns väldigt stort att få jobba i en så anrik förening som HIF. Det är en klubb med stolthet, historia och tydliga ambitioner – och jag ser fram emot att få växa i min roll och bidra till helheten, på mitt sätt och att utvecklas tillsammans i klubben. Vi ses på Olympia!
Kontaktuppgifter:
Christoffer.ekmark@skanesport.se