Kraftigt ökade publikintäkter för Malmö Redhawks – men klubben gör miljonförlust
Malmö Redhawks slog nytt omsättningsrekord den gångna säsongen.
Det visar klubbens årsredovisning, som släpptes på torsdagen.
På sista raden blev det ett negativt resultat om 2,9 miljoner kronor.
Nettoomsättningen för SHL-klubben säsongen 2024-25 var 140,7 miljoner kronor, en ökning med 14 procent jämfört med säsongen före (123,3 miljoner).
Intäkterna för entrébiljetter ökade stort – med 43 procent, från 20,7 miljoner till 29,6 miljoner.
Malmö Redhawks gick till slutspel för första gången sedan 2019 och fick därmed fyra extra, välbesökta, hemmamatcher mot Rögle (en) och Brynäs (tre). Publiksnittet i grundserien växte dessutom från 6824 till 7193 åskådare.
Den totala publiksiffran för säsongen ökade med 30 procent, skriver föreningen i ett pressmeddelande.
Även sponsorintäkterna ökade.
Samtidigt ökade kostnaderna med 15 procent, från 124,0 miljoner kronor till 142,9 miljoner kronor. Personalkostnaderna, bland SHL:s lägsta, ökade från 70,9 miljoner till 83,7 miljoner.
”På kostnadssidan är det främst personalkostnaderna som har ökat. Tidigare var säljavdelningen outsourcad till ISP Sport, men sedan maj 2025 är samtliga säljmedarbetare anställda direkt av Malmö Redhawks Ishockey AB. Denna omstrukturering, tillsammans med en större spelartrupp i A-laget än normalt, förklarar den ökade personalkostnaden.”, skriver föreningen i årsredovisningen.
Årets resultat blev minus 2,9 miljoner kronor (förra året: plus 2,8 miljoner).
Malmö Redhawks eget kapital uppgår till 8,8 miljoner kronor.
Foto: Bildbyrån
Kontaktuppgifter:
gustav.lundblad@skanesport.se