Handbollssäsongen är igång – sägs det….
I år har jag varit på tre säsongsstarter i fotboll. Helsingborg, Trelleborg och Landskrona (se länkar längst ner). Tre elitlag (Superettan) där årets första träning genomförts i snö och nordanvindar, men med festlig inramning. Fyrverkerier, pyroteknik, läktarsånger, öppen kiosk, soppservering. Supportrarna träffar spelare, ledare och sponsorer. Hjulen börjar snurra i en högtidsstund. En kickoff!
Det är en festlig tradition som skapar intresse. En startpunkt som sänder signaler.
Samtidigt är Malmö Redhawks och Rögle BK i begrepp att starta sina ishockeysäsonger.
Och när hockeylag går på is brukar det dra mycket folk. Det har blivit en årlig happening som är större på vissa orter än på andra. I Luleå kan det vara fullsatt, exempelvis.
Det får mig att dra, kanske orättvisa, paralleller till handbollen.
När de skånska elitlagen drar igång sina säsonger är det nästan i total mediaskugga. Vissa lokaltidningar, som i Ystad och Kristianstad exempelvis, är på plats. Men det är kanske inte för media som jag menar att man man bör bädda för i dessa sammanhang.
Det borde kunna vara större än så.
Ursäkterna först.
De är semestertider. Det är ont om ideella krafter. Det finns ingen kultur kring ”första träningen”. Det finns ingen kultur över huvud taget med att skapa egen content.
Snark.
Stå på samma ställe och stampa då. Gnäll på sändningarnas priser då. Skyll det dalande intresset på någon annan då.
Jag undrar vilken klubb som blir först med att göra säsongens första träning till ett happening.
Kanske en avslappnad korv med bröd-grillning med sponsorerna? Kanske ett ledigt mingel med spelare och tränare? Kanske med en liten pressträff för att kunna intervjua nyförvärven och berätta om klubbens förutsättningar kring ekonomi, organisation och annat. Kanske bjuda in ungdomslagen för att vara med?
Det krävs inte mycket för att bli bäst i landet i den här grenen. Det räcker med ett litet initiativ. En liten liten tanke utanför boxen. Titta på Elverum, som hade drygt 700 personer på sin premiärträning. Det går.
Sedan börjar träningsmatcherna. Ett utmärkt sätt att skapa intresse.
Hur många som verkligen tar tillvara på det?
Ingen. Absolut ingen.
Nej. Tama inlägg på instagram räknas inte.
De svenska elitlagen är genant urusla på att rapportera om sin egen verksamhet. Jag vet att det är juli. Jag vet att det är träningsmatcher. Ni är för dåliga ändå.
Svenska Mästarna Ystads IF har ändå tagit ett steg framåt internt då Albin Nilsson anställts för att jobba med kommunikation och marknad. IFK Kristianstad har också steppat upp – efter en längre tid med medioker kommunikation.
Jag tänker ändå på Allan Edwall och monsterhiten ”Visst är det bätter men int’ är det bra”.
Försök att få en bra övergripande bild på lagens schemalagda träningsmatcher – och hur det gått i dem. Det går inte.
Rapporteringen och informationen är i bästa fall knapphändig. Jag vet division sex-klubbar i fotboll som tar det på mer allvar.
Jag finner det fascinerande hur man kan göra så lite själva kring sin egen försäsong. Nu har ATG Svenska Cupen kommit in i bilden vilket ”tvingar” föreningarna att sända matcherna. Något de genomför med extremt varierande kvalitet. Inte sällan med usel kvalitet. Emellanåt riktig bra. Men oftast halvhjärtat – alibisändningar.
Men det är väl jag som är tråkig och tar det på för stort allvar.
Som Allan Edwall sjöng i monsterhiten ”Visst är det bätter men int’ är det bra”.
”Förr var en livlig men dum som ett spån
Det har en gudskelov vuxe ifrån
Nu är en allvarsam som en ska va
Och visst är det bätter, men int’ är det bra”
Ekmarks 17 punkter efter BoIS-premiärträning: ”RIP alla stabbiga högerbackar i Superettan”
Ekmarks 11 punkter från HIF:s premiärträning: ”Ni kan behöva självförtroendet”
Kontaktuppgifter:
Christoffer.ekmark@skanesport.se