Klubbchef Tor Blendberg om YIF:s lyft: ”Intresset är större än någonsin”
YIF:s publiksiffror ökar dramatiskt. Så här långt är snittet drygt 40 procent bättre än föregående säsong för herrlaget.
Inte bara för de sportsliga framgångarna.
Medvetna strategier bakom arrangemangen och stärkt varumärkesprofil gör skillnad för handbollsjätten – som på lördag görs ett relativt sällsynt arrangemang där dam- och herrlag spelar direkt efter varandra.

Ystads IF:s klubbchef Tor Blendberg är tydlig med att det finns flera utmaningar och möjligheter med dubbelarrangemang som det som hålls på lördag. Damerna möter Karlskrona klockan 14 (Skånesport kommenterar det allsvenska mötet på Handboll Play) och 16.30 möter herrlaget GUIF.
– En av utmaningarna är att behålla folk så pass länge i arenan. När det kommer till prissättning på biljetter har vi valt att ta motsvarande pris för en herrmatch så man får en match på köpet.
– Samtidigt är det svårt att lyfta fram en match sportsligt i marknadsföring. Fokus blir på helheten. Möjligheten att attrahera bredare publik blir central, därför satsar vi på att bygga mer kring arrangemanget.
Vilka kringarrangemang har ni under lördagen? För det räcker väl inte bara med matcherna för att skapa en ”upplevelse”?
– Oj. Hur mycket som helst. Eler vad sägs om:
* Musikquiz i 1908-baren innan damernas match.
* Aktivitetshörna med: Flügger färg femman, ELON utmaningen, färglägg Gripen och senaste tillskottet Chokladhjulet!
* Internmatch F2015 mellan matcherna.
* Fans Corner uppe vid aktivitetshörnan.
* Ekmark möter Michelle i 1908-baren innan herrmatchen.
* Sportchefsglans x2 bakom rattarna i baren.
* Matchvärdarna Sparbanken Skåne kommer att ha tre olika tävlingar i Arenan.
* Utlottning av Goodie-bags från Glam och Sparbanken Skåne.
Hur ser intresset ut för herr respektive damlag denna säsong?
– Intresset är större än någonsin skulle jag säga. Publiksnittet för herrarna talar sitt tydliga språk!
– Trycket på dammatcherna har varit kanon, framförallt i cupen. Jag tror på ytterligare en växel när serien börjar dra ihop sig där. Ystad Arena färgas vit varje match och det gör mig galet stolt!
Hur har satsningen på den grafiska profilen och arbetet med sociala medier sett ut och tagits emot?
– Det har varit en magisk resa! Vi har tillsammans med vår partner Lundgren Reklam hittat en grafisk profil som är folklig och passar in i Ystads IF! All övrig cred ska gå till Albin Nilsson som sköter våra sociala kanaler och kommunikation. Han tillsammans med Björn Larsson (speaker) och Jamie Rasmussen är nyckelfaktorer till att vi stärkt vårt varumärke under året.
Väldigt många har berörts starkt av Anton Månssons sjukdomsbesked. Kommer klubben att ha någon form av insamling till cancerfonden?
– Ja, det var bestämt sedan tidigare men inte kommunicerat. Nu fick vi ju tyvärr svart på vitt hur enormt viktigt det arbetet är. Vi kommer att arrangera en välgörenhetsmatch med dubbelarrangemang den 7 februari. Vi planerar en hel vecka med aktiviter då.
– Men redan på lördag kommer både dam och herrlag att visa sitt stöd för Anton och skicka styrka inför hans kommande kamp! Vill man stötta redan nu så ser man till att swisha så mycket man bara kan till Cancerfonden så ofta man kan!
Kontaktuppgifter:
Christoffer.ekmark@skanesport.se


