Skuggrupp hittar strålkastarljuset
Otaliga är de sponsorer som får ett inbetalningskort från en förening, gör sin ”goda gärning” och sedan fokuserar på någonting annat.. Kvartetten: Mats Karlsson (Byggnadsfirman Otto Magnusson), Nicklas Nordbeck (Lödde Plåt), Stefan Eklöf (Wihlborgs) och Anders Welander (Climat 80) arbetar på ett annat sätt.
De har startat en ”skuggrupp” som går ut på att stärka HK Malmös plattform, både finansiellt genom fler partners – men framför allt socialt. Det ena ger nämligen det andra.
– Det bygger på hjärta, kamratskap och moral, säger Nicklas Nordbeck.
Att som sponsor gå in och stötta en idrottsförening är ofta förknippat med ren varumärkesexponering och kostnader där det är svårt att mäta vad företaget får tillbaka. I HK Malmö har en grupp företagare tagit sponsorskapet ett steg längre för att maximera nyttan av att vara involverad i ett nätverk.
Det började att Anders Welander på Climat 80 fick en tankeställare.
– När man sitter på jobbet och 16.30 och vet att man ska hem och käka middag för att sedan iväg till matchen… Det tyckte jag inte var så roligt. Så vi samlade ett gäng kunder och medarbetare på Climat 80:s kontor och åt tillsammans där direkt efter kontorstid – för att sedan gå på matchen. Efterhand kom tanken att det var ett koncept vi borde kunna lyfta ner till arenan för att kunna samla mer folk. Bra mat, god dryck – och allt på faktura till ett företag som kan dra av det. Ingen kontanthantering. Det blir smidigt och effektivt.
Responsen blev väldigt positiv.
– På den första träffen, säsongens andra hemmamatch, var vi 40-45 personer. Numera är vi 60-65 personer på de här träffarna och det fortsätter att växa.
Vad ser du för nytta med sådana träffar?
– Att vi träffas och kan vara sociala i ett inspirerande sammanghang. Vi diskuterar med varandra. Det är ett bra sätt att umgås med kunder på.
HK Malmö arrangerar själva sex nätverksträffar till utvalda hemmamatcher. Utöver det finns ett ”tomrum”. Totalt sett är det tio matcher under en grundsäsong som nämnda kvartett syr ihop ett arrangemang kring. Visserligen hjälper Ulf Mohlin på HK Malmös kansli till med anmälningsbiten, men i övrigt sköter de fyra företagarna organiserandet – för att avlasta föreningen.
– Vi har det uppstyrt så att vi 24 timmar innan match kan boka in all mat och dryck. Normalt sett kan det vara fem dagar på en sådan sak. Nu kan man med kort varsel ta med sig en kund, medarbetare eller kompis, förklarar Welander och fortsätter.
– Att vi fyra stöttar varandra och gör affärer med varandra är en bit, det har vi gjort redan innan vi blev en del av nätverket. Men det här har stärkt våra band – vi hjälper varandra. Om jag behöver en produkt eller tjänst vänder jag mig till de andra i nätverket och får tips på leverantörer. På så vis gynnar vi varandra i längden och eftersom många av oss dessutom är i byggbranschen blir det speciellt effektivt.
Hur reagerar kunder när de får chansen att haka på sådana här träffar under matchdagar?
– Det har stärkt både varumärket och relationen mellan kunder/medarbetare ganska snabbt. Vi har märkt ett stort intresse på olika sätt, allt ifrån att bara komma förbi och ta en pilsner till att faktiskt skaka hand och utveckla samarbetet, säger Nicklas Nordbeck.
Men det kan bli bättre.
– Baltiska Hallen är inget bra ställe att representera på. Lokalerna och ljudet… det mesta är under all kritik. Därför försöker vi att förbättra den biten också just nu.
Bland annat med produkter som förstärker HK Malmö-känslan; allt från dukar till vimplar och annat.
– Det är en av de nya sponsorerna som efter bara två veckor tog fram förslag på förbättringar som ska göra miljön trevligare. Flera sponsorer är beredda att satsa slantar för att öka gemytet och det faktum att vi är starkare tillsammans.
– Vi har även en intern Facebookgrupp där vi håller kontakten under övrig tid. Det gör nätverksgruppen mer aktiv och effektiv, tillägger Nicklas.
Mats Karlsson har en viktig poäng.
– Många företagare går bara in med pengar för att det är ett ”nödvändigt måste”. Men för oss måste sponsorskap ge någonting tillbaka. Inte bara pengar.
– Det borde ju vara intressant för alla föreningar; att inte bara få ett engångsbelopp – utan att skapa förutsättningar för företag att vilja vara med under en längre tid, säger Anders Welander..
– Häromdagen hade jag möte med en annan sponsor som varit med i fem-sex år och han påpekade att han aldrig tidigare upplevt samma känsla av delaktighet som nu. Engagemanget har växt betydligt och det är såklart gynnsamt för HK Malmö – för ju fler tyngre företag som kan gå in med en del desto större möjligheter finns det i förlängningen att nå större sportsliga framgångar.
Nicklas Nordbeck:
– Målet är att företagen varje år ska ha en rad i budgeten som heter ”HK Malmö”. Den posten är för oss lika självklar som att vi behöver papper och pennor till kontoret. Det ska finnas med som ett stöd i affärsuppgörelsen och det bygger på hjärta, kamratskap och moral. HK Malmö är en naturlig del av vår vardag.
På andra nätverksträffar kan det ibland bli lite tävling om vem som syns bäst med sitt varumärke. Men ni verkar sätta det sociala högt på agendan?
– Ja, det är mycket skratt när vi träffas. Och det är till stor del för att det är roligt som det ger någonting tillbaka. Sedan kan man titta på Malmö som ort med alla integrationsproblem som finns. Vi försöker fånga upp alla kategorier här.
Nämnda företagare är härdade sponsorer i flera andra sammanhang inom andra idrotter.
Hur lockar sporten handboll och laget HK Malmö?
– I den här staden är det bara framgång som kan locka publik till en klubb. En framgångsrik förening som visar resultat lockar till sig folk, så enkelt är det, säger Mats bestämt.
Stefan Eklöf ser samma bild.
– Det pratas mycket handboll i Malmö idag. Det attraherar mer nu än tidigare och det är såklart mycket för att vi har ett bra lag.
– Klubbens publik har varit IFK Malmös gamla publik. Men jag kan också se att det dyker upp unga människor och gamla handbollsvänner som dyker upp. Det tar tid att bygga upp intresset och det arbetet pågår för fullt, menar Eklöf.
Nicklas Nordbeck lyfter fram att sponsring av ett handbollslag ger mycket för satsad slant.
– Det är ett prisvärt alternativ om man ska sponsra elitidrott. Här handlar det inte om några astronomiska summor, vi är måna om att även de mindre företagen ska kunna vara med i nätverket.
Nu är snart fyra till företag kopplade till ”Skuggruppen” – som alltså växer. Alltså finns det möjligheter för HK Malmö att växa som förening.
– Vi hoppas kunna ta nästa steg med HK Malmö, om inte till våren så till hösten inför nästa säsong. Vi tror på föreningen och på laget och tillsammans ska vi bli ännu bättre och ha ännu roligare, avslutar Welander.
Christoffer Ekmark
Kontaktuppgifter:
Christoffer.ekmark@skanesport.se