Queckfeldt ser enorm utvecklingspotential i ”Eskils”
I Helsingborg kommer HIF förmodligen alltid vara den främsta fotbollsklubben. Även om det förmodligen bara skiljer en division lagen emellan 2018.
Men – Eskilsminne IF kanske är den viktigaste.
Ingemar Queckfeldt, en av stadens största fotbollsprofiler, är senaste tillskottet i administrationen. I dagarna har han tillträtt den nyinstiftade tjänsten som marknadschef. Inte för att lyfta klubben till nya sportsliga höjder – ”utan för att bli ännu bättre på det som Eskils redan gör”.
Eskilsminne IF är en förening med en tydlig självbild.
Visionen lyder ”Eskilsminne IF skall vara Sveriges mest attraktiva småklubb” och i takt med de enorma sportsliga framgångar som rönts under den senaste tioårsperioden, där klubben gått från division sex till division ett (och kan kvala sig tillbaka dit under lördagen) har det varit en utmaning i sig att behålla den identiteten. Fotbollsmatadorerna från Harlyckan har förutsättningar för att skapa ännu vassare representationslag och hade klubben varit placerad i en annan ort hade det varit svårare att motstå frestelsen att fortsätta marschen genom serierna.
– Men klubben handlar inte om det. Visst, det finns möjligheter att nå ännu längre med herrarnas A-lag, men då skulle vi behöva spela matcherna inne på Olympia och där vill vi inte vara. Eskilsminne har enorm utvecklingspotential och genom den satsning som nu görs på marknadssidan tar föreningen ett stort steg framåt med allt runt omkring fotbollen. Eskils handlar nämligen om så mycket annat, säger Ingemar Queckfeldt.
Ingemar är en i regionen mycket välkänd fotbollsprofil som efter att spelarkarriären, där han bland annat var med och tog upp HIF i Allsvenskan 1992, avslutats gled över på tränarspåret. Bland annat annat har det blivit tre säsonger i just Eskilsminne.
För en stund, tidigare i år, hamnade han i FC Helsingborgs organisation.
– Det var en kul utmaning, men innebandyn var en helt ny värld för mig och FCH hade full förståelse för att den här rollen i Eskilsminne passar mig betydligt bättre.
Ja, vad är din roll? Finns det en arbetsbeskrivning?
– Absolut, det var jag mycket tydlig med som ett krav från första början – att jag visste vad klubben ville ha ut utav mig. Både på kort och lång sikt.
Och det är att skapa mer intäkter?
– Ja, så kan man summera det.
I många andra klubbar som har en liknande kostym brukar nätverks- och sponsorkontakterna hanteras av de personer i styrelsen som har mest kontakter.
– Så har det fungerat till stor del i Eskilsminne också och de som varit, och är, inblandade har gjort ett fantastiskt arbete. Men att satsa mer professionellt på ett strukturerat marknadsarbete innebär, och det kan jag säkert säga efter bara någon vecka på jobbet, en helt enorm utvecklingspotential.
Du sätter press på dig själv nu…?
– Jo, men det ska jag ha också. Eskilsminne har ett varumärke som är värdefullt i sig.
Och ni har Eskilscupen som är en liten guldkalv?
– Verkligen. Nästa år firar föreningen 90 år och Eskilscupen 50 år. Jag har redan en vision om hur klubben ska profilera sig ännu bättre kring de bitarna och ser framför mig när Eskilscupen ska invigas en stor parad till Olympia med fyrverkerier, show och annat.
Hur är det tänkt att du ska arbeta då?
– Oj, till att börja med ska jag ta tillvara på det som klubben redan har gjort – som marknadsundersökningar. Exempelvis har vi siffror på hur många av våra medlemmar – och deras familjer – som har sina försäkringar på ett visst ställe, vad de säger sig spendera på vissa varor som trädgårdsmaterial samt hur ofta de är ute och äter. Att kunna vända sig till lokala företag, i en region som mår allt bättre rent generellt, och visa svart på vitt vad våra medlemmar vill ha och lägger pengar på är en enorm fördel. Det gör det intressantare att samarbete med oss – för företagen vet att det finns flera uppsidor.
Att ”Eskils” skaffat sig en fin position för framtiden är uppenbart.
* Harlyckan har uppgraderats.
* Organisationen är tight, välsmord och fylld med profiler.
* Eskilscupen är Nordens näst största fotbollsturnering efter Gothia Cup och anses ha enorma förtjänstmöjligheter de närmsta åren.
* Återväxten på ungdomssidan är dessutom massiv, både på pojk- och flicksidan. Även om Hittarp, Ingemar är noga med att poängtera det, har utsikter för att bli ännu större med tanke på Helsingborgs exploatering på den norra sidan.
– Det som gör Eskilsminne så unikt är att klubben verkligen står upp för de mjuka värdena. Vi är en förening som vill lyfta fram det goda i samhället och skapa förutsättningar för människor att inte bara spela fotboll, utan även bli bättre personer. Det handlar om allt från respekt, uppförande och språkbruk.
– Häromdagen läste jag om en tioårig (!) grabb som greps av polis på Bruksgatan en lördagkväll klockan 04 när han umgicks med personer från en misstänkt stöldliga. Sådant får mitt blod att koka. Kan Eskilsminne genom alla sina nuvarande och framtida projekt, bland annat i skolorna, skapa bättre förutsättningar att fånga upp barn och ta dem till vår miljö, om så bara för att lattja fotboll eller få läxhjälp eller vad det nu kan handla om, så är det en vinst för så otroligt många. Eskils är redan i framkant på sådana här bitar och kan vi skapa mer intäkter till klubben ska vi bli ännu bättre på det vi redan gör. Eftersom jag varit tränare i föreningen tidigare är jag väldigt medveten om hur folk ställer upp för sin förening – och det gör de av en anledning.
Med tanke på att ni har enorma grupper i så gott som varje årskull är väl tanken att investera i era egna ledare också?
– Det mer än någonting annat. Och det handlar inte om att ge dem pengar.
Utveckla?
– Jag har egna barn som tränar tre gånger i veckan och sedan match på det. Det är ingen överdrift att påstå att flera av ungdomsledarna träffar barnen fler timmar under en vecka än vissa föräldrar. Då vill man ju som förälder att ledarna ska ha så bra förutsättningar som möjligt. Så det handlar om att ta tillvara på dem, utbilda dem, skicka dem på kurser, föreläsningar och annat som de själva vill. Och det handlar om att få mer kvalitet i de dagliga aktiviteterna, som att ha några fler bollar på träningarna och så vidare.
– Jag tror, nej jag vet, att Eskilsminne IF är en förening som uppskattas för vad den är idag. En attraktiv småklubb. Och även om vi arbetar i stor skala ska vi fortsätta att vara just det.
Christoffer Ekmark
Kontaktuppgifter:
Christoffer.ekmark@skanesport.se