E-sport på frammarsch
Ända sedan de första stapplande stegen i början av 1990-talet har Sverige alltid varit ett av de främsta länderna inom e-sport. LAN med vännerna och andra typer av e-sportevent är något som länge varit mycket populärt. Genom åren har Sveriges också haft en rad olika e-sportlag som nått stora framgångar på den internationella e-sportscenen.
Från skolkällare till 50 000 besökare
Ett av de allra första svenska e-sporteventen som så småningom skulle växa till ett av de allra största utgjordes av det lilla gäng som i början av 1990-talet samlades i Malungs grundskolas källare. Efter ett par år flyttade eventet upp från källaren till skolans matsal och 1997 till Kupolen i Borlänge. Sedan 2001 arrangeras Dreamhack på Elmia i Jönköping, en gång i mitten av juni och en gång i slutet av november eller början av december.
Under de senaste tio åren har Dreamhack vuxit till att bli något av ett fenomen omtalat också utanför e-sportvärlden. Till årets upplaga av Dreamhack Summer räknade arrangörerna med smått ofattbara 50 000 besökare. Dreamhack är det i särklass största e-sporteventet i Sverige, men det finns en rad liknande event om än i mindre skala, som till exempel LAN Spektrum som är Skånes största LAN-party. Förra årets upplaga avgjordes på Sparbanken Skåne Arena i Lund och lockade över 450 deltagare.
Storföretagen på väg in i e-sporten
Att e-sportens popularitet verkligen har skjutit i höjden råder det ingen tvekan om och det inte bara i Sverige utan även i andra delar av världen. Det är till och med så att storföretagen börjat få upp ögonen för e-sport. Vid den stora spelmässan E3 i Los Angeles, som i år lockade 68 000 besökare, fanns bland annat varumärken som Volkswagen Jetta, Plantronic samt Amazons GameOn med som sponsorer.
Från att ha varit en subkultur som i huvudsak förknippats med tonårspojkar har e-sport och gaming i dag blivit mainstream. För ett tag sedan visade också en undersökning att den vanligaste identiteten för svenska unga män mellan 15 och 24 år är just ”gamer”.
E-sporttrenden spiller även över på andra områden, vilket gör att andra typer av onlineturneringar än de traditionella typerna av e-sport växer fram. Numera finns till och med onlineturneringar för spelautomater, där det helt enkelt handlar om att spela så bra som möjligt på olika slots och spelautomater. Exakt hur dessa turneringar ser ut kan variera. En del går ut på att vinna så mycket som möjligt på sina spins medan det i andra gäller att vara kvar i turneringen så länge som möjligt utan att få slut på marker.
Onlineturneringar i schack är också något som blir allt vanligare. Flera stora schacksidor anordnar kontinuerligt schackturneringar både av större och mindre format. På schackportalen Chessbase kan man till och med anordna sina egna schackturneringar online.
Lockar ett stort antal åskådare
Ett annat tecken på e-sportens popularitet är förstås att det numera nästan är lika självklart att SVT har sändningar från Dreamhack som att de har det från VM i fotboll och faktum är att Dreamhack precis som fotbolls-VM lockar miljonpublik till skärmarna, när de stora tävlingarna avgörs. Exempelvis så hade Dreamhack 2015 inte mindre än 100 miljoner unika tittare världen över.
Några av de event som lockar allra flest tittare är turneringarna i CS:GO samt Dota 2, som länge varit två av de mest populära spelen och grenarna inom e-sport. Fast frågan är om inte Overwatch just nu är det mest populära spelet inom e-sport. Exempelvis så lockade turneringen ESL One/Intel Extreme Masters inte mindre än 165 000 åskådare till totalt fem matcher i polska Katowice.
I takt med att populariteten för e-sport ökat har också prispengarna ökat markant, vilket bland annat det svenska e-sportlaget Ninjas in Pyjamas är ett bra exempel på. Totalt har Ninjas in Pyjamas spelat in över 20 miljoner kronor i prispengar. Dock är det ingenting mot holländska Team Liquid som totalt spelat in över 150 miljoner kronor i prispengar, vilket också gör Team Liquid till det lag i världen som spelat in mest i prispengar.
Aktiva i snart 20 år
Ninjas in Pyjamas får troligtvis betraktas som Sveriges kanske mest kända e-sportlag. Ninjas in Pyjamas grundades redan år 2000 och har genom åren haft en rad spelare i laget. En av grundarna var Emil ”Heaton” Christensen, en av Sveriges mest kända e-sportprofiler, som varit med i Mästarnas mästare på SVT. Mest framgångsrika har Ninjas in Pyjamas varit i Counter Strike, eller CS som spelet oftast kallas till vardags. I början av 2000-talet dominerade laget totalt och radade upp segrar i de stora CS-turneringarna.
Source: ’Emil ”Heaton” Christensen by Vogler via Wikipedia (CC BY-SA 4.0)
På senare år har dock Ninjas in Pyjamas petats ner från tronen som Sveriges mest framgångsrika e-sportlag och det av Alliance, som under de senaste åren vunnit flera riktigt tunga segrar. Den allra tyngsta är utan tvekan förstaplatsen på världens största Dota 2-turnering, The International, år 2013. En otrolig bedrift med tanke på att Alliance bildades endast några månader innan turneringen. Sedan starten har Alliance också spelat in över 35 miljoner kronor.
Trots att framgångarna bevisligen varit stora för e-sporten i Sverige tycker fortfarande inte Riksidrottsförbundet att e-sport är att betrakta som en idrott. Vid förbundets stämma förra året beslutades nämligen att inte ta in några nya sporter förrän tidigast 2019. Dock tror Svenska e-sportsförbundets ordförande Alexander Hallberg att det bara är en tidsfråga innan e-sporten blir erkänd som idrott, vilket definitivt skulle innebär att e-sporten slutligen tar sig in i idrottens finrum.
Kontaktuppgifter:
red@skanesport.se