Säsongen är över – nu börjar allvaret
Handbollssäsongen är över.
Nu stundar en viktig, kanske rentav avgörande, period. Åtminstone för Handbollsligan och SHE och dess nya mediapartner Infront.
Den nya plattformen för sändningen av elitmatcherna, och mer därtill, ska släppas. Vi vet inte när eller hur. Vi vet inte priser, vad som ingår, vem som gör produktionen eller vems ansikten och stämmor som ska jobba med matcherna. Vi vet att vi ingenting vet. Alla andra gissar.
Arbetet sker bakom kulisser vi bara genom personliga kontakter kan få viss insikt i. ”Det kommer blir bra” säger en av mina kontakter utan att vara speciellt övertygande eller det minsta preciserande – eller helt nykter förresten, men det är en bisak…
För knappt två månader sedan fick jag grunderna förklarade för mig här.
I samtal med Peter Gentzel och Infronts VD Damian Browarnik har jag fastnat för två detaljer.
Främst är det Gentzels tydliga besked, redan i mitten av mars, gällande produktionerna:
– Produktionen kommer som sämst att hålla samma lägstanivå som dagens lägstanivå på C More. Det får, och ska, inte bli sämre. Hur det sedan ska göras, med vilka produktionsbolag och så vidare, återstår att se.
Sedan lyfter jag ut en sak som Damian Browarni sa väldigt tydligt i mitten av april:
– Vi kan snacka hur mycket som helst idag. Jag föredrar att poängtera sådant här med action – och det kommer du snart att få se.
Jag tror fortfarande att den mediaplattform som det arbetas på med Infront som leverantör kommer att kunna leverera bra grejer.
Men nu har säsongerna avslutats och de mediepersonligheter jag pratat med eller lyssnat på, personer som är extremt kunniga och omtyckta, verkar inte vara inne på en fortsättning.
Det innebär personalförluster som inte blir lätta att ersätta för att bibehålla eller förbättra kvalitén i sändningarna. Gentzel siktar högt, för högt? Förhoppningsvis kan det (eller de?) produktionsbolag som får uppdraget att sända SHE och Handbollsligan om tre månader matcha upp med programledare, experter, kommentatorer, redaktörer och allt annat löst folk som ska till. Men startsträckan är kort och ribban är av tidigare personal lagd högt.
Vad sedan gäller Damian Browarnis definition av ”snart” återstår att se. Efter att ha levt med en och samma kvinna i 24 år betyder termen ”snart” ingenting för mig. Ingenting!
Vi kan dock alla konstatera att vad det än arbetas på hos Infront, tillsammans med Svensk Elithandboll & Co, så ökar pressen för varje dag som går. Vår tro alternativt oro kläs förbyts framåt midsommar till misstänksamhet och skepsis om det förblir tyst.
***
En annan tung aktör inom svensk handbollsmedia är poden Avkast.
I senaste avsnittet tolkar åtminstone jag det som att en fortsättning är högt oviss. Vilket vore skit. Den behövs. Men allt handlar om pengar – tillgången eller bristen på den. Och en pod som Avkast måste tjäna pengar, såklart.
Inom radio och TV verkar det gå en gräns vid cirka 40 års ålder. De som är äldre lyssnar på radio. De som är yngre nästan bara på poddar. Och då kommer man ”snart” kunna ta betalt för den. Tror jag. Hoppas jag.
Så OM poden fortsätter. Vilket format blir det i? På förbundets egna plattform, som det viskas om?
Det hoppas jag verkligen inte. Jag skulle vilja ha en helt fristående Avkast-pod med mer ifrågasättanden, mer utdömningar och hyllningar – och som inte tog några fångar överhuvudtaget. Inte någon pod med ett förbunds eller företags vakande öron att ta hänsyn till.
På tal om Avkast så diskuterades mycket om det nya TV-avtalet och vad det egentligen kommer att mynna ut i deras senaste avsnitt. En intressant detalj som jag också hör från klubbarnas kanslipersonal är att en del verkar tro att minskad räckvidd på sändningarna (som det lär bli utan C More) kommer att leda till att fler istället går och tittar på matcherna. Tills motsatsen är bevisad är jag personligen helt övertygad om att det är precis tvärtom. Det blir bra sändningar för de redan frälsta, men kanske (?) lite mer svårtillgängligt för den äldre generationen (som är en viktig beståndsdel på de svenska handbollsläktarna).
Jag t-r-o-r att om man inte smidigt kan se matcherna på TV:n, hälften av matcherna spelas ju på bortaplan, så skiter man i det helt och hållet? Ytterligare en anledning till att den nya plattformen måste vara funktionell.
Generellt sett, och det har jag stöd för i en marknadsundersökning som gjorts inhouse, så är intresset för handboll lågt ute hos gemene man. Betydligt lägre än jag hade anat. Och sannolikt extremt mycket lägre än vad de som verkligen är aktiva inom handbollsbubblan anar. Det får mig att ännu bättre förstå varför svensk klubbhandboll är såpass svårsåld som den är.
Det enda vi vet om det nya avtalet är att vi ingenting vet – eller?
Avtalet med C More avslutas – oklart var handbollen ska sändas
Kontaktuppgifter:
Christoffer.ekmark@skanesport.se