Jörgen Rasmusson om HK Malmös framgångar: ”Biljettintäkterna är tredubblade”
HK Malmö leder succéartat Handbollsligan.
Ungdomssektionen och nätverket växer.
Publiken ökar.
– Som förening har vi nått en nivå som vi aldrig varit i närheten av tidigare, säger klubbens hjärta, hjärna, ryggrad och ordförande Jörgen Rasmusson.
Det är snart två år sedan som HK Malmö hängde mot repen.
Man överlevde, men inte mycket mer, såväl sportsligt som ekonomiskt. Lommeludds-uppropet startades. En insamling för att bokstavligen talat rädda föreningen.
Operationen misslyckades – men patienten överlevde ändå.
HK Malmö gjorde en succésäsong 24/25 även om man föll i kvartsfinalen och trots en del sportsliga frågetecken inför säsongen 25/26 har klubben tagit fem segrar på sex matcher.
Jörgen Rasmusson är den bestående faktorn i klubben.
Vad är status på hela den ekonomiska ”process” som pågått de senaste åren?
– Först vill jag understryka att HK Malmös framgångar är resultatet av många människors hårda arbete och engagemang, inte bara mitt. Jag råkar bara sitta längst fram i loket. Framgången är gemensam – HK Malmö är ett lag, både på och utanför planen.
– Lommeludds-uppropet nådde inte hela vägen fram. Vi nådde gott och väl två tredjedelar, men kom ändå ur säsongen med ett tillräckligt starkt resultat för att klara det som heter ”tredjedelsregeln” för Handbollsligan. Och det var det som var det viktiga – det var det vi fokuserade på. Jag vill rikta ett stort och varmt tack till alla som bidrog, stöttade och engagerade sig i uppropet. Utan er hade det inte gått. Tittar vi framåt mot den här säsongen så har vi en budget i balans, säger Jörgen och tillägger:
– Förhoppningsvis så ger de sportsliga framgångarna en effekt kring publikfrågan. Tittar man på biljettintäkterna från premiären till dagens match så är de tredubblade visserligen från låga nivåer, men ändå ett tydligt steg i rätt riktning. Nu handlar det om att bygga vidare och hålla i den effekten, så att vi kan etablera oss på en rimlig nivå även där.
I senaste matchen, mot Sävehof, hade HK Malmö 1187 åskådare. Trots att matchen krockade med både MFF:s bortamatch och Redhawks hemmamatch.
Det var tryck i hallen!
Så har det inte alltid varit. Snittet förra säsongen var 975.
– När IFK Kristianstad var som hetast gav deras korvförsäljning under ett år lika mycket som våra publikintäkter på ett år. Det kändes så där. Men i år tror jag att vi kan bryta igenom! Just nu är vi Malmös bästa elitlag. Skånesport skrev ju nyligen: ”Vill Malmöiterna gå och titta på ett lag som vinner – då ska de gå på handboll”. Förhoppningsvis kan ökade publiksiffror leda till ett bättre resultat än vad vi budgeterat för.
Budgeten är i balans.
Publiken ökar.
Laget går bra.
Återväxten slår alla rekord.
Ni har profiler som syns överallt i olika medier.
Ni har mer vind i seglen som förening än någonsin – även om ni spelade SM-final 2018 med ett ”dopat” lag?
– Så kan man uttrycka det. Jag måste ge stor cred till det som Robert Månsson byggde upp under sin tid i föreningen. Vad vi har gjort nu är att vi har byggt vidare på det som Månsson startade upp. HK Malmö 2.0 var ett strategiskt beslut av styrelsen för några år sedan och vi har fortsatt att bygga om med ett nytt koncept som vi kallar för – Next generation.
Hur då?
– Vi har hittat profilerna och talangerna som skapar en spännande mix inför framtiden. Titta på Nikola Roganovic. Titta på Colin Tönnesen. Titta på Felix Montebovi. Och sedan har vi en kille som Tim Hilding, som gjort den långa resan, och Ebbe Håkansson som varit i klubben i många år. Vår försvarsgeneral och kulturbärare Hampus Nygren är självklar i sammanhanget. Dessutom har vi flera ungdomar under stark utveckling, vi är representerade i många ungdomslag! Så ja, jag håller med om att vi har vind i seglen. Som förening har vi nått en nivå vi aldrig tidigare varit i närheten av.
Flera av HK Malmös spelare är aktuella för utländska klubbar. Inte minst landslagspjäser som Nikola Roganovic och Felix Montebovi. Och hade HK Malmö varit en fotbollsklubb hade de kunnat håva in osannolika summor.
I handbollens värld är det annorlunda.
Raka motsatsen, rentav.
Är ens försäljningsmarknaden med spelare relevant för föreningens ekonomi och framtida budget?
– Det finns en marknad, men det är blygsamma pengar man pratar om jämfört med fotbollen. Den här ”sign off:en” som införts i handbollen har ännu inte slagit igenom. Men det är en aspekt vi tittar noggrant på. Vi vill ju att det ska finnas intäktsmöjligheter där. Men det tar tid.
Vad handlar det om för summor om man har en landslagsspelare?
– Vi har dålig erfarenhet av just det, ärligt talat.
Men det handlar inte om miljonsummor?
– Nej, men vi hoppas ju komma dit. Just nu pratar vi om några få hundra tusen vilket är småpengar utifrån det arbete som ligger bakom. Målsättningen är att nå upp till miljonbelopp.
När HK Malmö spelar hemmamatcher är det Jörgen som sjunger inmarschlåten. Som den musiker han är framför han en egen variant på Village Peoples ”Go West”. En av raderna lyder: ”Påååååå väg mot vårt SM-guuuuuuuld”
Du har sjungit om SM-guld i något drygt årtionde. Men nu känns det faktiskt relevant på ett annat sätt, eller?
– Ja, även om vi var i final 2018 kom känslan av att vi verkligen kunde gå hela vägen först under den senare halvan av säsongen. Nu har jag den känslan rekordtidigt, redan nu känns det som att något stort är på gång. Det är förstås långt kvar till slutspel och eventuell final, men stämningen i hallen är helt fantastisk. Den energin vill vi bygga vidare på och göra ännu starkare tillsammans med vår publik.
Värt att framhålla i övrigt är att HK Malmö inte bara ses mer i media.
De ser bättre ut.
Det beror till stor del på en medveten satsning i samarbete med mediebyrån Capace Media.
– De har hjälpt oss med vår digitala kommunikation. Vi har blivit mycket bättre där, på den digitala marknadsföringen av sponsorer och digital kommunikation med våra supportrar. DET tror jag är framtiden för svensk handboll. Där vill jag att vi ska ligga i framkant.
Kontaktuppgifter:
Christoffer.ekmark@skanesport.se